MUISTIO IV


1


Pyhä ihmissuhde


Pursah:

Olipa kyse ammatillisesta tai henkilökohtaisesta ihmissuhteista, määrittelen sinulle nyt onnistuneen ihmissuhteen, kuuntele tarkasti. Ei ole väliä, kenestä on kyse tai miltä asia näyttää. Vaikka suhde näyttäisi muodon tasolla olevan huono ja kamala, sillä ei ole väliä. Onnistunut ihmissuhde on sellainen, jossa annat tai olet antanut toiselle anteeksi. Mitään muuta ei tarvitakaan suhteen muuttamiseksi pyhäksi ihmissuhteeksi. 

[KT s.171] 


Kaiken mitä hän näytti tekevän tai sanovan mutta ei ole tehnyt todellisuudessa mitään, koska niin kuin sinäkin joka näytät olevan olemassa maailmassa kehona, olette molemmat unimaailmassa, mielen harhaluomuksessa missä mikään mitä on, ei ole todellista; todellisuudessa olette yksi ja sama, ikuinen, viaton Henki. *






2


Anteeksianto on parantamista


Parantaminen on siis havaintojen oikaisemista sekä veljessäsi että itsessäsi, mikä tapahtuu jakamalla Pyhä Henki hänen kanssaan. Se nostaa teidät molemmat Valtakuntaan ja palauttaa sen täydellisyyden mieleesi. Se heijastaa luomista, koska se yhdistää lisäämällä ja sulattaa yhteen laajentamalla. [T 7 II 2]

Totuuden laajentaminen, joka on Valtakunnan laki, lepää ainoastaan sen varassa, että tiedetään, mikä totuus on. Se on sinun perintöosasi, eikä se vaadi minkäänlaista opettelemista, mutta silloin kun teit itsesi perinnöttömäksi (teit unen ja unohdit Alkulähteen*, Tuhlaajapoika), sinusta tuli pakostakin oppilas. [T 7 II 5]




3


Kärsimys ja Jeesus

ja valheellinen uskonto: (Gary, Arten ja Pursah keskustelevat Garyn nähtyä Mel Gibsonin elokuvan Passion of the Christ.)

Gary:

Mutta ellei syyllisyyttä vailla oleva mieli voi kärsiä [T 5 V 5], kuten Kurssissa sanotaan, silloinhan sillä, mitä J:lle tehtiin ei ole mitään merkitystä. Hän ei olisi reagoinut häneen kohdistuviin tekoihin mitenkään (kuten ei reagoinutkaan.*), eikä hän myöskään olisi tuntenut sitä kaikkea tuskaa, jota hänen näytetään elokuvassa kärsivän.

Pursah:

Aivan niin, ja se onkin hyvin tärkeää. Tämä on jälleen yksi perustavanlaatuinen ajatus Kurssista. Syyllisyyttä vailla oleva mieli ei voi kärsiä; siinä romuttuu koko ajatus uhrautumisen ylistämisestä. Ja olemmehan jo kertoneet sinulle, että tuska ei tapahdu fyysisessä kehossa vaan mielessä, ja jos on onnistunut parantamaan kaiken alitajuisen syyllisyyden mielestään, ei voi kokea minkäänlaista kipua tai tuskaa. Tämä muuttaa koko ristiinnaulitsemisen sanoman kärsimyksen ja uhrautumisen palvomisesta sen osoittamiseksi, että jos on parantunut, on mahdotonta tuntea minkäänlaista tuskaa tai kärsimystä. Mutta kärsimys, jota ihmiset uskovat J:kin kokeneen, on sen uskonnon tunnusmerkki, jonka kanssa J:llä ei ole mitään tekemistä mutta joka kuitenkin hänen nimissään perustettiin.

Gary:

Ihmiset kärsivät krusifiksoituneisuudesta.

Arten:

Niin, mutta J:n todellinen sanoma on täysin päinvastainen sille, että kehosta tehdään todellinen. Jos siis haluat olla J:n kaltainen, sinun on vähitellen opittava kokemaan kehosi merkityksettömäksi. Sen sijaan, että uskoisit kehoosi, sinun on saavutettava piste, jossa et mitenkään voi uskoa kehoosi.

[KT s. 135]





4


Kehosta


Miksi kehon pitäisi merkitä sinulle jotakin? Varmaa on, että kehoa ei ole tehty mistään arvokkaasta. Ja aivan yhtä varmasti se ei pysty tuntemaan mitään. Se välittää sinulle ne tunteet, joita haluat kokea. Kuten mikä tahansa muukin kommunikointiväline keho vastaanottaa ja lähettää sille annettuja sanomia. Se ei tunne mitään niitä kohtaan. Lähettäjä ja vastaanottaja antavat sanomalle kaiken siihen liittyvän tunnelatauksen. Sekä ego että Pyhä Henki tunnistavat sen ja molemmat tunnistavat myös, että lähettäjä ja vastaanottaja ovat yksi ja sama. Pyhä Henki kertoo sen sinulle iloiten. Ego kätkee sen, sillä se haluaa pitää sinut siitä tietämättömänä. Ei kai kukaan lähettäisi vihan ja hyökkäyksen sanomia kenellekään, jos hän ymmärtäisi, että hän lähettääkin niitä itselleen? Kukapa syyttäisi, syyllistäisi ja tuomitsisi itsensä? [T 19 IV B 14]


Keho ei ole muuta kuin unessa oleva hahmo. Mutta reagoisiko kukaan unen hahmoihin, ellei hän näkisi niitä todellisina? Siitä hetkestä, kun hän näkee ne sellaisina kuin ne ovat, niillä ei ole enää häneen mitään vaikutusta, koska hän ymmärtää, että hän antoi niille niiden aiheuttamat vaikutukset saamalla ne aikaan ja tekemällä ne toden tuntuisiksi. [T 9 VIII Unen "sankari"]




5


Kehot ja Luojasta erkaantuminen

Pursah:

Kehot joita eri unielämissäsi asutat, kuvastavat kaksinaisuutta.

(Koko maailma ja maailmankaikkeus on erkaantumisen, dualismin symboli, vertauskuva; se on nimenomaan kuva - se ei ole todellinen vaan harha. Yhden ja kokonaisen kaikenkattavan mielen osan luoma projisio - illuusio. Sitä on kaikki aine ja aineettomuus joita voidaan mitata tai punnita. Siksi myös maailmassa kaikki on vertauskuvaa alkuerosta; avioerot, syntymät, kuolemat ja kaikki jolla on vastakohta ja maailmassa kaikelle on vastakohta; myös yhteenliittymiset (avioliitot, yhdyntä) ovat vertauskuvia erillisyydestä, koska miten mikään voisi yhteen liittyä jos ei sitä ennen ole ollut eroa? Mtk.)

Niinpä sinulla on ihan yhtä monta elämää rikkaana ja köyhänä, hyvänä ja pahana, ihmissilmälle kauniina ja epäviehättävänä, kuuluisana ja tuntemattomana, terveenä ja sairaana ja kaikenlaisina vastakohtina mitä voit kuvitella. Mikään niistä ei ole totta. Kaikki on vain huijausta. Olet itse itsesi vastapuoli. Viime kädessä myöskin kaikki muut kehot, jotka eivät ole olleet sinun ruumiillistumiasi, ovat myös sinä.

("Jeesus näki jokaisessa olennossa Kristuksen kasvot". Kun opit näkemään ja uskomaan että toiset ihmiset joita näet ovat ikuinen henki, sinä itse, silloin näet oikein, käytät oikeata näkökykyä, Pyhän Hengen näkökykyä, joka ei näe eroja, koska Pyhä Henki näkee kaiken yhtä viattomana, koska se mikä maailmassa tapahtuu ei ole totta. Henki on ikuisesti yhtä, ikuisesti muuttumaton ykseys. Mtk)

Kuten omat kehosi, nekin heijastelevat dualistisia vastakohtia, sillä ne kuvastavat Jumalasta erkaantumisen tilaa. Jumalasta ei voi kuitenkaan olla erillään. Vain Jumala on olemassa, kaikki muu on harhaa. Kurssi on tässä suhteessa täysin tinkimätön, jos asian haluaa ymmärtää.

Arten:

Muista, mitä kerroin sinulle aikaisemmin Jumalasta erkaantumisen ajatuksesta. Koska tämä ajatuksesi ei ole Jumalasta, hän ei myöskään vastaa siihen. Jos hän vastaisi siihen jotenkin, siitä tulisi todellinen. Jos Jumala tunnustaisi minkään muun kuin täydellisen ykseyden, enää ei olisi täydellistä ykseyttä. Enää ei olisi täydellistä Taivaan tilaa, johon voisi palata. Ja kuten tulet huomaamaan, et todellakaan ole minnekään lähtenytkään. Olet yhä Taivaassa, vaikka oletkin astunut mielen harhojen painajaiseen.

[KT s. 62]

Arten:

Tarkoitus ei ole keskittyä kehoihin. Tarkoitus on käyttää kehoa sen opettamiseen, että kaikki kehot ovat epätodellisia, ja sen painottamiseen, ettei mikään keho ole toista kehoa merkityksellisempi. Juuri näin Pyhä Henki tekee. Hän käyttää mielen harhoja johdattaakseen sinut harhoista ulos. Todellinen anteeksiantokin on vain harhaa, mutta sen avulla pääset kotiin. Ilman sitä olisit jumissa kurjassa unimaailmassasi ikuisesti.

Gary:

Ei se nyt aina niin kurja ole.

Arten:

Sekin on vain eräs temppu, veli. En tietenkään yritä sanoa, etteikö maailmasi olisi joskus hyvä, mutta silloinkin, koska se ei ole kokonainen, sinusta tuntuu kuin jotakin puuttuisi. Sinulta puuttuu täydellinen ykseytesi Jumalan kanssa. Ajan ja tilan maailmankaikkeuden on tarkoitus piilottaa yksi ja ainoa ongelma eli erkaantuminen (erkaantumisen ajatus*) Jumalasta sekä tuon ongelman yksi ja ainoa ratkaisu, joka on palaaminen kotiin anteeksiannon avulla. Kuten Kurssissa sanotaan, ja tämä on tärkeää: "Jumalasta erossaolon tunne on ainoa puute, joka sinun todella täytyy korjata." [T 1 VI 2]

Ja jos se on ainoa puute, silloin kaikki muut puutteet ovat vain vertauskuvia tuolle ainoalle puutteelle.

[KT s.64]




6


Harjoituksien vastustamisesta

En näe mitään sellaisena kuin se nyt on.

Tämä opetus saattaakin olla hyvin häiritsevä ja voi aiheuttaa sinussa monenlaista vastarintaa. Se ei kuitenkaan estä sinua soveltamasta sitä. Enempää sinulta ei vaadita tämän eikä muidenkaan harjoitusten kohdalla. Jokainen pienikin askel raivaa tieltään hitusen pimeyttä, ja lopulta ymmärrys valaisee joka sopukan sellaisesta mielestä, joka on puhdistettu sitä pimentävästä kuonasta.

[OT osa 1 H 9 2:2-5]




Kun puhutaan mielen osista, valheellisesta mielestä, oikeasta mielestä jne. aina kaipasin jonkinlaista fyysistä kuvaa tai kaaviota aiheesta, koska minulle oppiminen on aina ollut kuvallista ja yleensä kaipaan abstrakteihin ajatuksiin jonkinlaista rakennelmaa. Sitten löysinkin Ken Wapnickin luentoja joista löysin kaksi tähän liittyvää kaaviota tai kuvaa. Minulle ne ainakin ovat avuksi. Kuvat alla. (Valitettavasti nämä luentojen transkriptiot eivät ole enää saatavilla verkossa, muuta kuin maksullisina. acimstore.org)

Mtk. 




8


Unesta:


Pursah:

Puhutaanpa vähän unesta. Oletetaan että olet isä ja nelivuotias tyttäresi näkee sängyssään pahaa unta ja käyt katsomassa häntä ja näet että hän näkee pahaa unta. Unesta on tullut hänelle totta. Hän reagoi unen tapahtumiin niin kuin ne olisivat todellisia. Mutta sinä et kykene näkemään hänen untaan. Miksi? Koska uni ei ole mitenkään todellinen eikä tyttäresi ole koskaan mihinkään sängystään lähtenytkään. Hän on yhä turvassa kotonaan, mutta hän ei itse tajua sitä. Muisto siitä on pyyhkiytynyt hänen tietoisuudestaan ja unesta sen sijaan on tullut hänen todellisuutensa. Haluat herättää tytön ettei hänen enää tarvitsisi pelätä, joten mitä teet. Ryntäätkö hänen tykönsä ja ravistelet hänet raivokkaasti hereille. Et, koska se säikäyttäisi hänet vielä entistä pahemmin. Niinpä herätät hänet rauhallisesti ja lempeästi. Kenties kuiskaat hänen korvaansa jotakin seuraavanlaista: "Hei, näet vain unta. Ei ole mitään pelättävää. Se, mitä näet, ei ole totta, ja kaikki ongelmat, murheet, pelot ja tuskat, joita koet, ovat vain aika hassuja, koska niitä ei oikeasti tarvita mihinkään ja koska ne tapahtuvat vain unessa, jota ei oikeasti edes ole olemassa. Ne ovat tulosta niistä samoista hassuista ajatuksista, jotka alun perin synnyttivät unenkin. Ja jos voit kuulla Ääneni juuri nyt, olet jo heräämässä."

Totuuden voi kuulla unessa. Muista, että vaikka totuus ei ole unessa, sen voi kuulla unessa. Tyttäresi kuulee sinut ja alkaa rauhoittua. Hän herää hitaasti ja lempeästi. Hänen unestaan tulee onnellisempi. Ja kun hän lopulta herää, hän huomaa ettei ole koskaan sängystään poistunutkaan. Hän onkin ollut kotona koko ajan. Koti oli koko ajan olemassa, mutta hän ei ollut siitä tietoinen. Tietoisuuden palatessa takaisin hän herää, ja nyt todellista onkin se, että hän on turvassa kotonaan. Sinä tiesit, että tyttäresi oli kotonaan koko ajan. Sinun ei tarvinnut nähdä hänen untaan tai reagoida siihen mitenkään. Ja missä uni on nyt, kun tyttäresi heräsi siitä?

Gary:

Ei missään. Se katoaa, koska sitä ei koskaan ollutkaan. Uni saattoi kyllä tuntua ja näyttää todelliselta, mutta se ei kuitenkaan ollut todellinen. Ne kuvat jotka yöllisten uniemme aikana näemme, ovat vain heijastumia. Me näemme ne mielemme yhdellä osalla toisen osan luodessa ne, mutta tuo toinen osa on piilossa meiltä.

Pursah:

Aika hyvin. Kuten sanoit, kyseessä on silmänkääntötemppu. Ja nyt seuraa tarinan hauska osuus: Kun tyttäresi herää unesta, se on sen jälkeen vain uni unien joukossa. Ja kun sinä heräsit tänä aamuna sängyssäsi, heräsit vain unen toiseen muotoon. Kyse on vain eri tasoista, joita ei ole olemassa puhtaan hengen todellisuudessa. Voi hyvin sanoa että tämä uni tuntuu vakuuttavammalta kuin yölliset unet siksi, että olisit vakuuttuneempi sen todenperäisyydestä.

Ja vakuuttavahan tämä uni on, mutta ei sitäkään todellisuudessa ole olemassa. Mutta sinulle tästä unesta on tullut todellisuutesi ja se, missä todellisuudessa olet, on pyyhkiytynyt pois tietoisuudestasi. Kuten Kurssissa sanotaan:

"Kaikki aikasi kuluu uneksimiseen. Nukkumisen aikaisilla unillasi ja valveunillasi on vain erilainen muoto, siinä kaikki. Niiden sisältö on sama." [T 18 II 5]

Pyhä Henki kuiskuttelee juuri nyt korvaasi samankaltaisia asioita, kuin sinä kuiskuttelisit nukkuvan ja pahaa unta näkevän lapsesi korvaan. Henki sanoo esimerkiksi: "Hei, näet vain unta. Ei ole mitään pelättävää. Se, mitä näet, ei ole totta, ja kaikki ongelmat, murheet, pelot ja tuskat, joita koet, ovat vain aika hassuja, koska niitä ei oikeasti tarvita mihinkään ja koska ne tapahtuvat vain unessa, jota ei oikeasti edes ole olemassa. Ne ovat tulosta niistä samoista hassuista ajatuksista, jotka alun perin synnyttivät unenkin. Ja jos voit kuulla Ääneni juuri nyt, olet jo heräämässä, sillä totuuden voi kuulla unessa."

Totuus ei ole unessa mutta sen voi kuulla unessa. Ja kun alat tuntea totuuden, jonka Pyhä Henki sinulle välittää monin eri keinoin, alat rauhoittua. Heräät hitaasti ja lempeästi anteeksiannoksi kutsutun suojaavan prosessin myötä. Aivan kuten toukkakin käy läpi suojaisan kotelovaiheen muuttuakseen korkeampaan ja vähemmän rajalliseen olomuotoon, sinuakin valmistellaan korkeampaan olemassaolon muotoon muuttamalla sinun havaintojasi maailmasta.

Tämän seurauksena sinun unestasi tulee onnellisempi. Mutta nyt onnellisuutesi ei riipu siitä, mitä unessa näyttää tapahtuvan. Se on sisäistä rauhaa, jonka voit kokea huolimatta siitä, mitä unessa näyttää tapahtuvan. Ja kun sitten lopulta heräät, huomaat, ettet ole koskaan lähtenytkään mihinkään kotoasi, joka on täydellinen ykseytesi Jumalan kanssa. Oletkin ollut koko ajan kotona. Koti oli koko ajan olemassa, mutta et tiedostanut sitä.

Kuten J asian ilmaisi Tuomaan evankeliumissa: "Isän Valtakunta on levittäytyneenä koko maailman ylle eivätkä ihmiset sitä näe."

Kun tietoisuus palaa takaisin, heräät Jumalan Valtakunnan todellisuuteen ja tiedät olevasi aina turvassa kotona.

Gary:

Mutta jos tuo kaikki on totta, Jumalahan ei edes tiedä, että minä olen täällä!

Arten:

Nyt sinulta menee lapsi pesuveden mukana. Juju on siinä, että sinä et ole täällä ja että Jumala tietää, missä sinä todella olet. Ja sen sijaan että Jumala sukeltaisi epätodelliseen uneen ja tekisi siitä todellisen, Hänellä on parempi ajatus. Hän haluaa sinun heräävän ja olevan Yhtä Hänen kanssaan. Heräät kyllä lopulta Taivaaseen, jossa Jumala on aina tiennyt sinun olevan. Jumalan ei tarvinnut nähdä sinun untasi tai reagoida siihen mitenkään.

(Tämä on oleellisen tärkeää. Lähes kaikissa muissa uskonnoissa tai hengen opeissa, lukuun ottamatta juuri Buddhalaisuutta tai Shankaran Vedantaa vain nämä mainitakseni, tämä näkemys loistaa poissaolollaan, ja Jumalaa syytellään milloin mistäkin ja nähdään Jumala jopa koston Jumalana, samaan aikaan kun Hän on rakkauden Jumala. Minkälainen Jumala kostaa omille luomuksilleen ja samaan aikaan rakastaa heitä, tai haluaisi että hänen omat luomuksensa pelkäisivät häntä? Tämä on täysin mielenvikaista, koska myös silloin Jumala olisi mielenvikainen. Jumala ei luonut maailmaa, eikä ota siihen osaa millään tavalla. Täällä maailmassa ei tapahdu Jumalan tahto, vaan jumalaero, tai sen epäajatus, koska erilläänolo Jumalasta ON mahdotonta. Tällä tavalla kaikki se mikä tapahtuu tai näyttää tapahtuvan maailmassa saa järkevän pohjan ja merkityksen. Jumala ei luonut maailmaa, vaan minä tein sen omassa mieleni osassa joka on unohtanut Alkulähteensä eli sairastunut, nukahtanut, tein maailman johon saatoin paeta pelkäämääni Jumalan kostoa siitä ajatuksesta että voisin olla erossa Hänestä, ja loin kehot joihin jaoin mieleni osiksi, kielsin valtavan syyllisyyden tunteen eroamisajatuksesta ja niin tein siitä alitajuista ja projisoin tämän kielletyn ja alitajuisen syyllisyyden ulospäin ja näin synnytin koko metafyysisen ihmismielelle käsittämättömän aika- avaruus järjestelmän, maailmankaikkeuden kaikkina kehoineen ja planeettoineen ja ulottuvuuksineen, jossa voin olla piilossa Jumalalta ja kohtaamatta valtavaa psykologista syyllisyyttä, joka on sairastuneessa mieleni osassa alitajuisena. Tämä on egon, erillisyyden maailma, jonka tein. Miten maailmassa voisi olla mitään täydellisen rauhan kaltaista tilaa, koska se ei ole Jumalan luoma, koska jos se olisi, se olisi täydellinen ja ikuinen, koska täydellinen voi luoda vain täydellistä. Niinpä me näemme maailman joka on kaaoksen maailma, jatkuvan muutoksen maailma jossa ei ole mitään muuta varmaa kuin se, että se muuttuu näennäisesti kokoajan eli tekee kuolemaa, mikään ei kestä ja kaikki kuolee. Se on egon tekemä maailma, eikä Jumala sukella tähän sairaan mielemme osan kutomaan uneen. Jos Jumala tekisi niin, Hän todellakin olisi mielipuoli. Onneksi Hän ei ole sitä, vaan meille on edelleen Koti johon palata täältä hulluuden ja typerien kuvitelmien harhoista sitten kun päätämme tehdä niin, kun todella haluamme lopettaa lapselliset leikkimme [OT-II-4-5] mihin oikea anteksianto muotojen tasolla on ainoa keino.*)

Kuten Kurssissa sanotaan:

"Olet kotonasi Jumalassa ja näet unta maanpakolaisuudesta, mutta olet täysin kykenevä heräämään todellisuuteen." [T 10 I 2]

Ja kerropa minulle, Gary, missä tämä uni ajasta ja paikasta on sitten kun heräät siitä?

Gary:

Ei missään. Se katoaa, koska kaikkien unien tavoin se on vain kangastus, joka katoaa, loitsu, joka menettää tehonsa. Ja nyt todellisuudesta tulee minun todellisuuteni.

Arten:

Juuri niin, joten kun heräät ajan ja paikan unesta, aikaa ja paikkaa ei enää ole olemassa, mikä merkitsee sitä, ettei sinun tarvitse istuksia odottelemassa miljoonaa vuotta sitä, että kaikki heräisivät. Ei ole ketään muuta, joka heräisi. Ei ollut ketään muuta kuin sinä, yksi ego, joka vain ilmeni monena. Ja kaikki ne muut, joiden ajattelit olevan jossakin, ovatkin jo Taivaassa, mutta eivät kehoina, vaan sellaisina, kuin he todellisuudessa ovat, eli henkenä. Ketään ei voida jättää ykseyden ulkopuolelle eikä kokonaisuudesta voi puuttua mitään. Niin kaikki, joita olet koskaan rakastanut - kaikki lemmikkieläimesi mukaan lukien - ovat siellä sinun tietoisuudessasi. Kertaan vielä, että eivät ne ole siellä sellaisina, jotka joskus olivat erillisiä, vaan sellaisina, jotka eivät koskaan voi olla erillisiä. Täydellisyydestä ei voi puuttua yhtään mitään. Kaikki on täydellisesti yhtä ja yhtenäistä, joka on taas sana, jolla ei voi kuvata yhtään mitään ajan ja paikan maailmassa olevaa. Mutta sen voi siitä huolimatta kokea silloinkin, kun näyttää vielä olevan kehossa.

[KT s. 36-40]





9


Herääminen

Sinun mielesi yhdestä osasta on sammutettu valot ja se on sen seurauksena jakautunut loputtomiin näennäisesti erillisiin osiin; ne eivät oikeasti ole erossa toisistaan, sinä vain havaitset ja uskot että niin on, koska koet kehosi ja persoonasi niin voimakkaasti 'sinuksi'; tosiasiassa mieli on yhtä ja se on Yksi. Nämä pimeät mielen osat ovat unessa (maailmassa; avaruuden maailmoissa) joka pimeys on ja näkevät itsensä erillisinä yksilöinä, mikä on harhaa. Olet unessa ja näet unikuvia. Kun uskot harhaan, pitkität matkaasi jälleensyntymien maailmoissa missä olet egosi vallassa, joka on se osa sinua joka uskoo kehoihin ja haluaa uskoa kehoihin ja vastakohtaisuuksiin - hyvään ja pahaan, pimeään ja valoon, puutteeseen ja rikkauteen, sairauteen ja terveyteen, vihollisiin ja rakastettuihin, ulkopuolisiin ja lähimmäisiin, syyllisyyteen ja tuomitsemiseen, kunnes olet valmis näkemään totuuden ja alat hiljalleen herätä; huomaat suhtautuvasi maailmaan ympärilläsi, uutisiin televisiossa ja medioissa, yhä enemmän kaikkeen ympärilläsi enemmän poissaolevasti, toteutat yhä enemmän Jeesuksen vanhaa opetusta, "Olkaa ohikulkijoita", annat asioiden vaikuttaa sinuun yhä vähemmän (paitsi silloin kun menee hermo, pr...rkele!, vaikka useasti tämän jälkeen tajuatkin vihastumisesi typeryyden, koska se on sinä itse jolle olet vihainen vaikka olisit vihainen kelle tai mille tahansa, koska sinä itse teet itsellesi kaiken!), näet maailman hulluuden ja haluat olla osallistumatta siihen, rahan haalimiseen, omaisuuden kasvattamiseen, kehoon ja sen ylistämiseen tai alistamiseen, työhön, ja niin edespäin, tunnet yhä vähemmän tarvetta "ottaa osaa" koska näet kaiken huvittavana pöljyytenä jolle tekee mieli nauraa, kuten myös kuolemalle jota ei mielestäsi ole, koska mitään mikä muodon tasolla on, ei ole olemassa. Pelkästään se mitä et näe fyysisillä silmilläsi, on totuus joka on todellista, Henki joka on aina läsnä ja jota sinä olet ja joka on sinussa ja mitä enemmän olet Hengen kaltainen, mitä enemmän näet kuin Henki eli kaiken viattomuuden ja että veljesi ja sisaresi ovat kaikki yhtä samaa ikuista Henkeä ja siten viattomia, sitä lähemmäksi tulet totuutta ja lopulta - tuhansien elämien ja näennäisten syntymien ja kuolemien jälkeen niin menneessä, nykyisyydessä ja tulevaisuudessa lukuisissa avaruuden maailmoissa jotka kaikki tapahtuvat samaan aikaan koska aika on holografinen vaikka uskomme sen lineaariseksi, alat herätä ja lopulta heräät kokonaan ja sinä olet valaistunut, kuten ne jotka ovat valaistuneet 'ennen' sinua, kuten Jeesus, Maria, Buddha ja monet muut jotka palasivat vielä kerran kehoihin valaistumisensa jälkeen näyttääkseen meille tien kotiin, ei tekemisen kautta, ei kieltäytymisen kautta tai maailman hylkäämisen tai minkään maallisen kautta, vaan valitsemalla kahdesta ainoasta mahdollisesta koska on vain kaksi mahdollista valintaa jonka voi tehdä mielessä: todellisesta, joka on Ikuinen, Loputon, Aluton, Kokonainen ja Täydellinen Henki; Ykseys joka on kaiken ymmärtämämme maailman takana, ajan ja paikan tuolla puolen, tai epätodellisesta, joka on kaikki näkyvä ja aineellinen maailma ja kehot ja maailmankaikkeudet jotka näemme kehojemme silmillä.

Kun vähitellen irtaannut egon tavasta nähdä ja valitset sen sijaan Pyhän Hengen tavan nähdä alat kulkea kohti viimeisiä rantoja, jonne ikuisuudessa olevat veljesi sinua ohjaavat ja missä voit lopulta jättää taaksesi tyhjänpäiväiset unimaailmat ja yhtyä ikuiseen Henkeen ja Alkulähteeseesi. 

Mtk.





10


Väärä päätös

Lausu seuraavat sanat itsellesi niin vilpittömästi kuin osaat muistaen, että Pyhä Henki reagoi täydellisesti pienimpäänkin kutsuusi.

Minun on täytynyt päättää väärin, koska minulla ei ole rauhaa.

Tein päätökseni itse, mutta minä voin myös päättää toisin.

Haluan päättää toisin, koska haluan, että minulla on rauha.

En tunne syyllisyyttä, koska Pyhä Henki tekee kaikki väärän päätökseni seuraukset tekemättömiksi, jos vain sallin sen Hänelle.

Valintani on sallia se Hänelle antamalla hänen päättää puolestani, että valitsen Jumalan.

[T 5 VII 6:6-11]




11


Toisen näkeminen oikein


Ego ja Pyhä Henki: virheiden oikaisu.

Koska mielesi on osa Jumalan Mieltä, et voi olla vain osin viaton tai osin syyllinen; olet mielestäsi jompaa kumpaa. Jos olisit syyllinen, osa Jumalan mieltä ei olisi viaton, eli täydellinen, ja sehän on mahdottomuus, jonka olet kuitenkin unessa uskonut todeksi. Se on kuitenkin valhe, harha, joka ei ole totta. Tämä hullu, hassu ja typerä ajatus vaatii oikaisua ja kaikki virheet mitkä on tehty näkemällä väärin, voidaan oikaista.

Ja koska olet täysin viaton, niin on myös kaikki muut jotka näet ja tulet kohtaamaan, tekivät he mitä tahansa, sanoivat he mitä tahansa. Näe siis kaikki kuten Henki näkee ja sano jokaiselle*:

"Koska tahdon tuntea itseni, näen sinut Jumalan Poikana ja veljenäni." [T 9 II 12:6]

Ja kun saat itsesi kiinni kiusauksesta nähdä toisin, sano tämä tai osia siitä itsellesi: "Älä anna minun pettää itseäni. Minä katselen Jumalan Poikaa, joka on veljeni (tai siskoni, miten vaan, sukupuolet eivät merkitse mitään). Hän on yhtä lailla osa minua, kuin minä olen osa häntä ja me olemme yhtä Jumalan kanssa. Sinä olet Kristus minun kanssani ja Pyhä henki tietää sen." 

tai:

"Veljeni, siunaan sinua Jumalan Rakkaudella, jonka haluan jakaa kanssasi. Haluan omaksua tämän iloisen Rakkauden opetuksen, jonka mukaan ei ole olemassa muuta rakkautta kuin Jumalan, sinun, minun ja jokaisen rakkaus. [OT H 127]


"Antakaa heille anteeksi, sillä he eivät tiedä mitä he tekevät" ilmaisu ei arvostele millään tavalla sitä mitä he tekevät. Se on vetoomus Jumalalle, että Hän parantaisi heidän mielensä. Virheen seurauksiin ei viitata mitenkään. Niillä ei ole merkitystä." [T 2 V 16: 3-6]

Mtk.



12


Virheiden oikaisu II


Egon valppaus tunnistaa toisten egojen virheitä ei ole senlaatuista valppautta, jota Pyhä Henki haluaisi sinun noudattavan. Egot ovat kriittisiä edustamansa "järjen" ehdoilla. Senkaltaista järkeä ne ymmärtävät, koska se on niistä järkevää. Pyhälle Hengelle siinä taas ei ole minkäänlaista järkeä.

Egon mielestä on ystävällistä ja oikein ja hyvää kiinnittää huomiota virheisiin ja "oikaista" niitä. Se on täysin järkevää egosta, joka ei ole tietoinen siitä, mitä virheet ovat ja mitä oikaisu on. Virheet ovat egosta lähtöisin ja virheiden oikaisu tapahtuu egosta luopumisen kautta. Kun oikaiset veljeäsi, kerrot hänelle, että hän on väärässä. Saattaa olla että hän juuri silloin ei tunnu järkevältä, ja varmaa on, että jos hän puhuu egon kautta, hänen puheissaan ei olekaan järkeä. Mutta sinun tehtävänäsi on kuitenkin kertoa hänelle, että hän on oikeassa. Et kerro sitä hänelle sanoin, jos hän puhuu typerästi. Hän tarvitsee oikaisua toisella tasolla, koska hänen virheensä on toisella tasolla. Hän on kuitenkin oikeassa, koska hän on Jumalan Poika. Hänen egonsa on aina väärässä, sanoipa tai tekipä se mitä tahansa.

Jos kiinnität huomiota veljesi virheisiin, näet pakostakin hänet oman egosi kautta, koska Pyhä Henki ei näe hänen virheitään. Sen on oltava totta, koska egon ja Pyhän Hengen välillä ei ole mitään kommunikaatiota. Egossa ei ole mitään järkeä, eikä Pyhä Henki yritä ymmärtää mitään, mikä on egosta lähtöisin. Koska Hän ei ymmärrä sitä, Hän ei tuomitse sitä tietäessään, että mikään mitä ego tekee ei merkitse mitään.

Jos lainkaan reagoit virheisiin, et kuuntele Pyhää Henkeä. Hän ei välitä niistä vähääkään, ja jos sinä tarkkaat niitä, et kuule Häntä.

Jos et kuule Häntä, kuuntelet egoasi ja sinussa on yhtä vähän järkeä kuin siinä veljessäsi, jonka virheet sinä näet. Se ei voi olla oikaisemista. Mutta se on jopa enemmän kuin pelkästään häntä koskevan oikaisun puuttumista. Se on luopumista itsesi oikaisemisesta.

Kun joku veljistäsi käyttäytyy mielenvikaisesti, ainoa keino hänen parantamisekseen on nähdä hänessä oleva mielenterveys. Jos näet hänen virheensä ja hyväksyt ne, hyväksyt myös omasi. Jos haluat antaa omat virheesi Pyhälle Hengelle, sinun on tehtävä samoin hänen virheilleen. (toisen mielelle sanottuna mielessäsi: sinä olet viaton Henki, mitään ei ole tapahtunut, kaikki on anteeksi annettu ja vapautettu. Pyhä Henki tietää mikä sinä olet. Heräät Jumalassa.*)

Ennen kuin siitä tulee ainoa tapa, jolla käsittelet kaikkia virheitä, et voi ymmärtää miten kaikki virheet tehdään tekemättömiksi. Millä tavalla tämä eroaa ajatuksesta, jonka mukaan mitä opetat, sitä opit? Veljesi on yhtä oikeassa kuin sinäkin, ja jos ajattelet hänen olevan väärässä, tuomitset itsesi.

Sinä et pysty oikaisemaan itseäsi. Onko sinun siis mahdollista oikaista toista? Voit kuitenkin nähdä veljesi oikein, koska sinun on mahdollista nähdä itsesi oikein. Sinun asianasi ei ole muuttaa häntä, vaan pelkästään hyväksyä hänet sellaisena kuin hän on. Hänen virheensä eivät ole peräisin hänessä olevasta totuudesta, ja ainoastaan se totuus kuuluu sinulle. Hänen virheensä eivät voi muuttaa sitä, eikä niillä voi olla minkäänlaista vaikutusta sinussa olevaan totuuteen. Jos näet virheitä yhdessäkään ihmisessä ja reagoit niihin todellisina, merkitsee se niiden tekemistä todellisiksi itsellesi. Et voi välttyä maksamasta siitä hintaa - ei siksi, että sinua siitä rangaistaisiin, vaan siksi, että seuraat väärää opasta ja sen vuoksi eksyt tieltä.

Veljesi virheet eivät ole lähtöisin hänestä itsestään, sen enempää kuin sinun virheesi ovat lähtöisin sinusta. Jos hyväksyt hänen virheensä todellisiksi, olet hyökännyt itseäsi vastaan. Jos haluat löytää tiesi ja pysyä sillä, näe ainoastaan totuus vierelläsi, sillä te käytte tietä yhdessä. Sinussa oleva Pyhä Henki antaa kaiken anteeksi sinulle ja veljellesi. Hänen virheensä annetaan anteeksi omiesi kanssa. Sovitus ei ole sen irrallisempi asia kuin rakkauskaan. Sovitus ei voi olla irrallinen, koska se tulee rakkaudesta. Kaikki yrityksesi oikaista veljeäsi tarkoittavat, että uskot pystyväsi oikaisuun, mikä voi edustaa ainoastaan egon ylimielisyyttä. Oikaisu kuuluu Jumalalle, joka ei tunne ylimielisyyttä.

Pyhä Henki antaa kaiken anteeksi, koska Jumala loi kaiken. Älä ota itsellesi hänen tehtäväänsä, sillä muuten unohdat omasi. Ota ajassa vastaan ainoastaan parantamisen tehtävä, koska juuri sitä varten aika on olemassa. Jumala antoi sinulle tehtäväksi luoda ikuisuudessa. Sinun ei tarvitse oppia sitä, mutta sinun on toki opittava sitä haluamaan. Sitä varten kaikki oppiminen tehtiin. Se edustaa Pyhän Hengen käyttöä kyvylle, jota et tarvitse, mutta jonka teit. Anna se Hänelle! Sinä et ymmärrä, miten sitä käytetään. Hän opettaa sinua katsomaan itseäsi ilman tuomitsemista oppiessasi katsomaan kaikkea ilman sitä. Silloin tuomitseminen ei ole sinulle todellista ja kaikki virheesi annetaan anteeksi.

[T 9 III 1-8]




13


Hyökkäys

Jos hyökkäät toisen virhettä vastaan vahingoitat itseäsi. Et voi tuntea veljeäsi silloin kun hyökkäät häntä vastaan. Hyökkäys kohdistuu aina vieraaseen. Teet hänestä vieraan näkemällä hänet väärin, etkä siis voi tuntea häntä. Pelkäät häntä juuri siksi, että olet tehnyt hänestä vieraan. Näe hänet oikein, jotta voisit tuntea hänet. Kukaan ei ole vieras Jumalan luomakunnassa.

[T 3 III 7:1-7]


Minä olin ihminen joka muisti hengen ja sen tiedon. Ihmisenä en yrittänyt voittaa virheitä tiedolla, vaan oikaista virheet alhaalta ylöspäin. Osoitin sekä kehon voimattomuuden että mielen voiman. Yhdistämällä voimani Luojani voimaan muistin luonnostani hengen ja sen todellisen tarkoituksen. Minä en voi yhdistää sinun puolestasi tahtoasi Jumalan tahtoon, mutta voin pyyhkiä mielestäsi pois kaikki sen harha-aistimukset, jos haluat tuoda sen minun ohjaukseeni. Ilman niitä valintasi on varma. Terveet havainnot aiheuttavat terveitä valintoja. Minä en voi valita puolestasi, mutta voin auttaa sinua valitsemaan oikein. "Monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut" pitäisi kuulua "Kaikki ovat kutsutut, mutta vain harvat tahtovat kuulla". Siksi he eivät valitse oikein. "Valitut" ovat vain niitä, jotka valitsevat oikein aikaisemmin. Oikea-mieliset mielet voivat tehdä sen heti, jolloin he löytävät levon sielulleen. Jumala tuntee sinut vain rauhan tilassa, ja se on sinun todellisuutesi.

[T 3 IV 7]


Anteeksisaamisen rukous ei ole muuta kuin sen pyytämistä, että pystyisit tunnistamaan sen, mikä sinulla jo on. Kun valitsit havaintokyvyn tiedon (kokemus Jumalasta*) sijasta, asetit itsesi asemaan jossa saatoit olla Isäsi kaltainen ainoastaan tekemällä ihmeenomaisia havaintoja. Olet kadottanut tiedon siitä, että itse olet Jumalan Ihme. Luomistyö (Ykseys Rakastavassa Jumaluudessa*) on sinun Alkulähteesi ja ainoa todellinen tehtäväsi.

[T 3 V 6, 10]


Näkemäni maailma on omaa keksintöäni. [OT H 32]


Luo kotisivut ilmaiseksi!