MUISTIO I



IHMEIDEN OPPIKURSSIIN VIITTAAVAT LYHENTEET:
IOK: Ihmeiden Oppikurssi
T: Kurssin Tekstiosa
OT/TK: Oppilaan Työkirja
OK: Opettajan Käsikirja
KS: Käsitteiden selvennykset
R: Rukouksen laulu, IOK:n lisäosa
P: Psykoterapia, IOK:n lisäosa
J: Johdannot
H: Harjoitus
GARY R. RENARDIN TEOKSIIN VIITTAAVAT LYHENTEET:
MK: Maailmankaikkeus katoaa
KT: Kuolematon todellisuutesi
REOUK: Rakkaus ei ole unohtanut ketään
JBYE: Jeesuksen ja Buddhan yhteiset elämät
MUUT LYHENTEET:
MTK ja * : (Muistion tekijän kommentti)
Kaikki pitemmät kursivoidut tekstit muistion tekijän omaa tekstiä.
Rukouksen laulu ja Psykoterapia kuuluvat englanninkieliseen nykyiseen IOK:in painokseen, mutta ei suomalaiseen. Ne kyllä löytyvät erillisinä suomennoksina kirjastoista ja esimerkiksi hengellistä kirjallisuutta myyvistä kirjakaupoista.






On vain Yksi. Ja Yksi on Kaikki. 




1


Ihmeiden Oppikurssista:

Tämä ei ole mikään filosofisen pohdiskelun kurssi, eikä siinä piitata täsmällisestä terminologiasta. Vain yksi asia on sille tärkeää, ja se on Sovitus eli havaintokyvyn oikaisu. Sovitus saavutetaan anteeksiannolla. "Yksilöllisen tietoisuuden" rakennelma on pohjimmiltaan tarpeeton, sillä sen käsite edustaa "peruserehdystä" eli "perisyntiä". Pelkkä erehdyksen tutkiminen ei johda sen oikaisuun, jos todella tahdot onnistua olemaan välittämättä erehdyksestä. Ja juuri siihen prosessiin kurssi tähtää.

[KS J 1]


Pursah: Kurssi ei ole raamattu (...). Ne kohdat Kurssista, jotka ilmaisevat ei-dualismia, tulee ottaa kirjaimellisesti, kun taas ne osat, jotka näyttävät ilmaisevan dualismia, tulee ottaa vertauskuvallisesti. Tässä ei ole mitään ristiriitaa, mutta ennen kuin ymmärrät sen, ajattelet erheellisesti että Kurssi itsessään on ristiriitainen. ...Viime kädessä kaikki muu paitsi Jumala on vertauskuvallista. (...) Kurssissa on kyse alitajuisen syyllisyyden parantamisesta Pyhän Hengen avulla ja palaamisesta takaisin Taivaaseen anteeksiannon avulla, joka valjastaa mielesi valtavan voiman tehdä valintoja. Kuten J asian ilmaisee:

Tämä on mielen harjoittamisen kurssi. [T 1 VII 4:1]

ja:

Harjaantumaton mieli ei saa mitään aikaan. [OT J 1:3]




2


Tuhlaajapoika

Arten ja Pursah ja ensimmäinen vierailu

[MK s. 23-36]

Tavallisena joulukuun päivänä Gary Renardin työskennellessä yksin kotonaan tavallisesti pukeutuneet mies ja nainen ilmestyivät hänen olohuoneen sohvalleen. Nainen puhui ensin.*

Pursah:   Hei rakas veljeni, olet selvästikin äimistynyt mutta et peloissasi. Minä olen Pursah ja tämä tässä on veljemme Arten. Me olemme ilmestyneet sinulle vertauskuvina, joiden puheet auttavat sinua saamaan maailmankaikkeuden katoamaan. Sanon meidän olevan vertauskuvia, sillä kaikki, mikä näyttää saavat muodon, on vertauskuvallista. Ainoa todellinen todellisuus on Jumala tai puhdas henki, jotka merkitsevät Taivaassa samaa asiaa, eikä Jumalalla tai puhtaalla hengellä ole muotoa.

(...)

Gary:   Eikö ajatus siitä, ettei Jumala luonut maailmaa, ole gnostikkojen uskomus.

Arten:   Tämä periaate ei varmastikaan ole gnostikkojen luoma vaan se löytyy jo paljon vanhemmista ajatuksista ja uskonnoista. Mitä tulee gnostikkoihin, he olivat oikeassa uskoessaan, ettei Jumala luonut tätä maailmankuvatusta, mutta he tekivät kuitenkin saman virheen kuin lähes kaikki muutkin: he tekivät tästä maailmaksi kutsutusta epäluomuksesta itselleen psykologisesti todellisen.

He pitivät sitä pahana, jota tuli halveksua. J sen sijaan näki maailman samoin kuin Pyhä Henki sen näkee: oivallisena mahdollisuutena antaa anteeksi ja pelastua.

Gary:   Joten sen sijaan että vastustaisin maailmaa, minun tuleekin pohtia, miten pääsisin sen avulla takaisin kotiin?

Pursah:   J:llä oli tapana sanoa: "Te olette kuulleet sanottavan: 'Silmä silmästä, hammas hampaasta'. Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa." Tämä ei ainoastaan kumonnut järkyttävän suoraan vanhoja kirjoituksia vaan se vastasi myös juuri äsken esittämääsi kysymykseen. Jotta näkisimme vieläkin paremmin, millainen asenne J:llä oli, voisit nyt lukea sen tarinan.

Gary: Eräällä miehellä oli kaksi poikaa. Ja nuorempi heistä sanoi isälleen: Isä, anna minulle se osa tavaroista, mikä minulle on tuleva." niin hän jakoi heille omaisuutensa. Eikä kulunut montakaan päivää, niin nuorempi poika kokosi kaiken omansa ja matkusti pois kaukaiseen maahan; ja siellä hän hävitti tavaransa eläen irstaasti. Mutta kun hän oli kaikki tuhlannut, tuli kova nälkä koko siihen maahan, ja hän alkoi kärsiä puutetta. Ja hän meni ja yhtyi erääseen sen maan kansalaiseen, ja tämä lähetti hänet tiluksilleen kaitsemaan sikoja. Ja hän halusi täyttää vatsansa niillä palkohedelmillä, joita siat söivät, mutta niitäkään kukaan ei hänelle antanut. Niin hän meni itseensä ja sanoi. "Kuinka monella minun isäni palkkalaisella on yltäkyllin leipää, mutta minä kuolen täällä nälkään! Minä nousen ja menen isäni tykö ja sanon hänelle: Isä, minä olen tehnyt syntiä taivasta vastaan ja sinun edessäsi enkä enää ansaitse, että minua sinun pojaksesi kutsutaan; tee minut yhdeksi palkkalaisistasi."

Ja hän nousi ja meni isänsä tykö. Mutta kun hän vielä oli kaukana, näki hänen isänsä hänet ja armahti häntä, juoksi häntä vastaan ja lankesi hänen kaulaansa ja suuteli häntä hellästi. Mutta poika sanoi hänelle: "Isä, minä olen tehnyt syntiä taivasta vastaan ja sinun edessäsi enkä enää ansaitse, että minua sinun pojaksesi kutsutaan". Silloin isä sanoi palvelijoilleen: "Tuokaa pain parhaat vaatteet ja pukekaa hänet niihin, ja pankaa sormus hänen sormeensa ja kengät hänen jalkaansa; ja noutakaa syötetty vasikka ja teurastakaa. Ja ja syökäämme ja pitäkäämme iloa, sillä tämä minun poikani oli kuollut ja virkosi eloon, hän oli kadonnut ja on jälleen löytynyt." Ja he rupesivat iloa pitämään.

Arten:   Kiitos, Gary. Tarina on edelleenkin oikein hyvä, vaikka voin vakuuttaa, että se kuulosti paljon paremmalta aramean kielellä. J käytti tietenkin hyväkseen kuulijoilleen tuttuja vertauskuvia, mutta itse tarinasta on edelleenkin paljon opittavaa.

Ensinnäkin tulee ymmärtää, ettei Poikaa potkittu talosta pihalle; hän oli vain viattoman hölmö kuvitellessaan voivansa lähteä omille teilleen ja pärjätä paremmin yksinään. Tämä oli J:n vastaus Eedenin puutarhaa koskevaan myyttiin. Jumala ei karkottanut sinua paratiisista eikä Hän ole millään muotoa tai millään tavoin vastuussa siitä, miten koet olevasi hänestä erillään.

Seuraavaksi sinun kannattaa huomata, että Poika käytti loppuun rajalliset varansa ja alkoi kokea puutetta, tilaa jota Taivaassa ei ole. Koska hän oli nyt näennäisesti erossa Alkulähteestään, hän alkoi kokea puutetta ensimmäisen kerran. Tutkimme tätä asiaa tarkemmin kanssasi sitten, kun se tuntuu meistä sopivalta. Jälleen kerran sanomme, että hän oli näennäisesti erossa Alkulähteestään, koska puhumme jostakin, mikä vain näytti tapahtuvan mutta mikä ei todellisuudessa koskaan tapahtunutkaan. Me ymmärrämme, että tätä on vaikea käsittää, ja palaamme kyllä aiheeseen vielä lähemmin.

Tuhlaajapojan kokiessa puutetta hän yrittää täyttää sen yhtymällä toiseen kaukaisen maan kansalaiseen. Tämä kuvastaa sitä, miten ihmisellä on taipumus etsiä ongelmiinsa ratkaisu itsensä ulkopuolelta, ja tähän kuuluu poikkeuksetta jokin erityinen ihmissuhde. Loputon ja toivoton yritys etsiä ratkaisua ulkopuolelta jatkuu, kunnes muuttuu samanlaiseksi kuin Poika, joka meni itseensä. Silloin Poika tajuaa, että ainoa mielekäs vastaus hänen ongelmiinsa on palata takaisin Isän kotiin, ja tästä matkasta tulee hänelle tärkeämpi kuin mikään muu asia maailmassa.

Nyt tulemmekin tarinan kaikkein tärkeimpään kohtaan, siihen miten Poika pitää totuutena itsestään ja minkä Isä tietää todeksi. Poika kuvittelee tehneensä syntiä ja olevansa näin kelvoton kutsuttavaksi isänsä Pojaksi. Rakastava Isä ei kuitenkaan ota tätä kuuleviin korviinsa. Hän ei ole vihainen tai kostonhimoinen eikä Pojan rankaiseminen kiinnosta häntä vähäisimmässäkään määrin. Juuri tällainen Jumala on! Hän ei ajattele ihmisten tavoin, koska Hän ei ole ihminen. Tarina on vertauskuvallinen. Jumalan Rakkaus juoksee Poikaansa vastaan, Jumala tietää Poikansa olevan ikuisesti viaton, koska Hän on Hänen Poikansa. Mikään, mikä näyttää tapahtuvan, ei voi koskaan muuttaa tätä tosiasiaa. Tuhlaajapoika palaa nyt takaisin elämään. Hän ei ole eksynyt uneen puutteesta, tuhosta ja kuolemasta. On aika juhlia.

[MK s. 23-36]




3


Oppi joka ei ole tästä maailmasta


Gary:   Ei etteivätkö puheesi kuulostaisi minusta järkeenkäyviltä, mutta minulla on muutama kysymys. Päänvaivaa tuottaa ensinnäkin ymmärtää, että koko maailmankaikkeus olisi tuhlaajapojan eikä Jumalan vastuulla. Maailma, luonto ja ihmisen keho tuntuvat minusta kaikki aivan hämmästyttäviltä luomuksilta. Minua ei kylläkään voi sanoa yksisilmäiseksi optimistiksi, mutta maailmassa on paljon sellaista kauneutta, järjestystä ja mutkikkuutta, jossa ainakin minusta näyttää olevan Jumalan kädenjälki. Toiseksi, jos nyt alan kailottaa kaikelle kansalle, ettei Jumala luonut maailmaa, se menee kyllä kaikilta täysin yli hilseen.

Arten:   Hoidetaan tämä hilse-juttu ensin. Totuus on, ettei sinun tarvitse sanoa yhtään kenellekään yhtään mitään. Voit aivan hyvin harjoittaa kuvailemamme kaltaista henkisyyttä kenenkään muun koskaan tietämättä sitä. Kaikki tapahtuu sinun ja Pyhän Hengen, tai sinun ja J:n välillä - ihan miten vain. Ainoa ero J:n ja Pyhän Hengen välillä on siinä, että toinen on abstrakti ja toinen tarkoin määrätty. Pohjimmiltaan he ovat yksi ja sama, ja sinä teet työsi omassa mielessäsi heidän kanssaan.

Kyse ei ole siitä että pitäisi pelastaa maailma, jota ei oikeasti edes ole olemassakaan. Pelastat maailman keskittymällä omiin anteeksiantamisen läksyihisi. Jos kaikki keskittyisivät omiin oppiläksyihinsä kaikkien muiden ihmisten ongelmien sijaan, kollektiivinen tuhlaajapoika olisi kotona alta aikayksikön. Ajan puitteissa tämä ei tapahdu, ennen kuin lopussa. Mutta me tulemme kyllä puhumaan ajastakin, ja tulet huomaamaan, ettei mikään tässä maailmankaikkeudessa ole sitä, miltä se näyttää. Sinun ei joka tapauksessa ole mitään syytä viivytellä. Sinun aikasi on koittanut, sikäli kuin vain olet halukas seuraamaan Pyhän Hengen ajatuksia sen sijaan, että koko ajan tavoittelisit kuuta taivaalta.

Maailma ei tarvitse uutta Moosesta, eikä J:llä ollut missään vaiheessa tarkoitus perustaa uskontoa. Maailma tarvitsi tuolloin niin kuin nytkin uutta uskontoa ihan yhtä paljon kuin suurempaa aukkoa otsonikerroksessa. J oli ennen kaikkea seuraaja siinä mielessä, että hän kuunteli ainoastaan Pyhää Henkeä. On totta, että hän kyllä kertoi meille kokemuksistaan, mutta hän tiesi, että me ymmärsimme hänen puheistaan vain sen minkä ymmärsimme ja että oppisimme kyllä hänen laillaan vielä jonakin päivänä.

Mitä taas tulee maailmankaikkeuden monimutkaisuuteen ja kauneuteen, se on kuin maalaisi maalauksen vialliselle kankaalle huonoilla väreillä; pian taulun valmistumisen jälkeen maali alkaa lohkeilla ja taulussa esitetty kuva rapistua ja hajota.

Maailmankaikkeudessanne ei ole mitään, mikä ei kuihtuisi ja kuolisi, eikä täällä ole mitään, mikä näyttäisi elävän jonkun toisen kuolematta. Maailmanne on hyvin vaikuttava, ennen kuin alkaa todella osata katsoa.

Mutta ihmiset eivät halua katsoa - eivät siksi, että kuva olisi ruma, vaan siksi, että maailman tarkoitus on peittää alleen alitajuinen ajatusjärjestelmä, joka hallitsee heidän elämäänsä heidän tietämättään. Sinun täytyy siis antaa meidän ajatuksillemme hetkeksi hieman tilaa, jotta selvittää sinulle vähän enemmän asioita, ennen kuin alat ymmärtää perusajatuksen.

MK, s. 30




4


Saatanan todistajat?

Gary:   Ei kai siitä haittaa ole, jos annan teille mahdollisuuden, mutta älkää sitten syyttäkö minua, jos olen epäileväinen. Minulla on serkku, joka on pappi ja joka sanoisi että te olette saatanan ettekä Jumalan todistajia.

Pursah:   Tämä ei yllätä meitä millään tavalla. J:täkin syytettiin lakkamatta jumalanpilkasta. Niin kerrotaan raamatussakin. Takaan sinulle, että jos hän eläisi lihallista elämää tänä päivänä, häntä syytettäisiin ihan samasta asiasta - vieläpä kristittyjen taholta. Älä kuvittele meidän säikähtävän kerettiläisyyttä tai jumalanpilkkaa yhtään sen enempää kuin J:kään. Sen sijaan voit kyllä odottaa meiltä rehellisyyttä ja suoruutta. Joitakin ihmisiä pitää kohdella lempeästi ja toisia kalauttaa kepillä päähän, kuten vanhassa zen-harjoituksessa. Me emme emmi ravistella ihmisten luutuneita käsityksiä. Meitä ei kiinnosta se, mitä meistä ajatellaan. Meillä on vapaus olla opettajia - meidän ei tarvitse olla poliitikkoja. Meidän ei tarvitse nuoleskella sinua, jotta sinulla olisi hyvä ja mairea olo sen sijaan, että oppisit jotakin. Sinun ei tarvitse hyväksyä meidän puheitamme. Meillä ei ole tarvetta tulla suosituiksi. Me emme myöskään halua rukata muodon maailmaa niin, että saisimme idiootin kertoman tarinan näyttämään meidän mielemme mukaiselta. Me olemme rauhan tilassa, mutta esitämme sanomamme tiukasti.

Me selvitämme henkisiä periaatteita emmekä suinkaan halua korvata niitä uusilla. Meidän sanamme ovat vain oppimista varten. Meidän tarkoituksemme on auttaa sinua ymmärtämään tiettyjä ajatuksia, jotta Pyhä Henki voisi olla paremmin läsnä opinnoissasi ja jokapäiväisessä elämässäsi.

Kerroimme jo, että aiomme puhua menneisyydestä ja sen jälkeen aiomme kertoa J:n uusista opetuksista, joita ei ehkä olisi voitu ymmärtäkään ennen kuin nyt. On olemassa henkinen kirja, josta sinulle kertoi eräs kurssitoverisi est-kurssilta 1980-luvun alkupuolella. Et lukenut sitä lainkaan tuolloin, millä ei sinänsä ole väliä, mutta aloita sen opiskelemisen seuraavien viikkojen aikana. Tämä opetus on syntynyt sinun elinaikanasi, mutta opit tietämään, ettei se ole tästä maailmasta. Se on levinnyt jo moneen maahan eikä sitä yleensä ymmärretä ja sitä tulkitaan väärin, aivan kuten J:n sanomaa vääristeltiin kaksituhatta vuotta sitten. Sitä saattoi odottaakin. Mutta me autamme sinua oikeille raiteille tämän henkisen mestariteoksen suhteen, jotta voisit kuulla sen sanoman selkeämmin.

Gary:

Onpa hauskaa, että te luulette tietävänne kaiken - myös minun tulevaisuuteni - mutta minä päätän itse, mitä opiskelen ja milloin. Jeesus on aina ollut mielestäni hyvä tyyppi, ja te puhutte hänestä paljon. Useimmat henkiset ystäväni eivät juurikaan puhu hänestä. On kuin koko Jeesus saisi heidät hämilleen. Mitäs siihen sanotte?

Arten:

Ei se ole J, josta he eivät pidä. He eivät vain voi sietää heille pakkosyötettyä raamatullista pelkkiin tekoihin perustuvaa kuvaa Hänestä. On eräs toinen ongelma, johon aiomme puuttua hieman myöhemmin, mutta voitko syyttää ystäviäsi siitä, etteivät he oikein tiedä, mitä J:stä ajattelisivat? Kristinusko on niin riitainen uskonto, että sen sisällä opetetaan toisilleen aivan vastakkaisia uskomuksia. Miten kenenkään voi kuvitella selviävän tästä? Ihmisten on vähitellen alettava lakata syyttämästä J:tä niistä naurettavista asioista, joita kristityt ovat hänen nimissään tehneet ja yhä edelleen tekevät. Hänellä ei ole yhtään sen enempää näiden asioiden kanssa tekemistä kuin Jumalalla on tekemistä tämän maailman kanssa.

Gary:

Aika radikaalia puhetta.

Arten:

Niinkö? Mehän pääsimme vasta alkuun. Muutamien viime vuosikymmenten aikana on kirjoitettu useita hyvin suosittuja ja yleisesti epäsovinnaisina pidettyjä kirjoja, joiden on esitetty - aivan kuten maailman suurten uskontojenkin - tulevan suoraan Jumalalta tai Pyhältä Hengeltä, vaikka niiden opetusten henkinen taso heijastelee lähinnä jotakin tuiki tavanomaista. Dualismi - jonka aiomme määritellä myöhemmillä vierailukerroillamme - ohjaa koko maailman ajattelua ja tarkoitusperiä, jopa useimpien sellaistenkin henkilöiden kohdalla, jotka seuraavat sellaista henkistä tietä, joka ei ole dualistinen. Vaikka onkin totta, että Pyhä Henki toimii kunkin kohdalla sellaisella tavalla, jonka hän voi ymmärtää - minkä takia kaikki henkiset opit ovat tarpeellisia - haastamme sinua kuitenkin ymmärtämään, että kaikkien dualististen opetusten tulee vähitellen viedä ihminen puolidualististen opetusten ja harjoitusten pariin ja sen jälkeen ei-dualismiin ja lopulta puhtaaseen ei-dualismiin, jos haluaa kokea Jumalan Rakkauden. Jos tämä tuntuu monimutkaiselta, usko kuitenkin, että on kyse hyvin yksinkertaisesta asiasta ja että me esitämme sinulle sen ymmärrettävällä ja loogisella tavalla.

Planeetallanne on monia, jotka kuvittelevat, että he ovat viittä vaille valmiita siirtymään korkeammille tasoille lopullisesti. Valitettavasti asia ei ole niin yksinkertainen. Jos itsensä voisi sinkauttaa Mikä-mikä-maahan vain nappia painamalla, kaikki olisivat jo Jumalan valtakunnassa. Mutta te olette täällä, sillä muuten te ette kokisi olevanne täällä. Kaikkia henkisiä ystäviäsi pidättelee täällä eräs suuri ongelmakysymys, josta ei heidän kirjoissaan kerrota.

MK, s. 31



5


Ongelmakysymys ja sairas ajatusjärjestelmä - ego

Arten: Kaikkien uskontojen ja elämänkatsomusten new-age mukaan lukien kenties suurin virhe on siinä, ettei ymmärretä, että vaikka esimerkiksi myönteinen ajattelu, "läsnäolo nyt-hetkessä", rukoukset, voimalauseet, kielteisten ajatusten karkottaminen ja kuuluisien puhujien kuunteleminen voivatkin auttaa hetkellisesti, ne eivät kykene vapauttamaan sitä, mikä on lukittuna syvälle ihmisen alitajuisen mielen syövereihin. Alitajuista tai tiedostamatonta mieltänne, josta ette ole laisinkaan tietoisia, sillä muutenhan se ei olisi tiedostamaton, hallitsee sairas ajatusjärjestelmä, jonka kaikki valheelliseen maailmankaikkeuteen tulevat jakavat sekä yksilöllisesti että kollektiivisesti - sillä muutenhan kukaan ei alun pitäenkään olisi tullut tänne. Tilanne jatkuu tällaisena, kunnes ihminen tutkii ajatuksiaan, antaa niille oikein anteeksi, luovuttaa ne Pyhälle Hengelle ja antaa lopulta Hänen ajattelunsa korvata ne. Siihen saakka teidän kätketyt uskomuksenne hallitsevat teitä ja toteutuvat ennalta arvatulla tavalla. Koko maailma vain esittää vertauskuvallista näytelmää, johon kaikki tänne tulleet ovat luvanneet osallistua jo ennen kuin he näyttivät saapuvan paikalle.

GARY: Sinun ei todellakaan tarvitse saada minua vakuuttuneeksi siitä, että maailma on toisinaan tosi mälsä paikka. Mutta miten on kaiken hyvän laita? Meillä kaikilla on omat hyvät aikamme.

ARTEN: Teidän maailmanne hyvät ajat ovat hyviä vain, kun niitä verrataan huonoihin aikoihin. Vertailu ei ole onnistunut, sillä sen paremmin hyvät kuin huonotkaan ajat eivät ole Taivaassa. Opit vähitellen, että kaikki on vain silmänkääntötemppu ja että havaintosi - joita arvostat niin suuresti - suorastaan valehtelevat sinulle. Et kuuntelisi alitajuista ajatusjärjestelmääsi, ellei se kätkisi itseään sinulta ja valehtelisi sinulle, koska se on niin ilmeisen kuvottava ja sen kuunteleminen tuottaa niin suurta tuskaa, että juoksisit sitä karkuun, jos vain kykenisit todella tarkastelemaan sitä. J voi auttaa sinua tarkastelemaan sitä. Hän voi auttaa sinua tekemään tiedostamattomasta mielestäsi tiedostetun tavalla, josta Freud ei kyennyt uneksimaankaan. Tämä on joidenkin myöhempiemme keskustelujen tarkoitus, mutta ensin meidän on puhuttava muista asioista.

GARY: Olisikohan teillä tällä välin jotakin hieman mieltä ylentävämpää kerrottavaa minulle?

PURSAH: Tottahan toki, jos haluat mennä kotiin. J on turvapaikkasi oven ulkopuolella kehottaen sinua astumaan ulos ja liittymään hänen seuraansa, mutta sinä vain yrität vetää hänet sisään. Näin olivat asiat kaksituhatta vuotta sitten ja niin ne ovat yhä. Se joka kerran sanoi, että mitä enemmän asiat muuttuvat, sitä enemmän ne pysyvät samanlaisina, osui suoraan kosmisen naulan holografiseen kantaan. Mutta on olemassa tie ulos, tämän jos minkä pitäisi olla mieltä ylentävää.

ARTEN: Kun autamme sinua, emme aio kertoa sinulle ikiaikaisia viisauksia, joista nykyiset henkisten asioiden taikurit niin kovasti pitävät. Tulet sen sijaan oppimaan, että suuri osa siitä, mitä maailma pitää ikiaikaisena viisautena onkin vain maailmaa täynnä. "Maailmankaikkeuden jumalallinen intelligenssi" on sanonta, josta voitaisiin kokonaan luopua. Tulet oppimaan, etteivät lapset ole tänne syntyessään puhtaan viattomia tai että he muka keskittyisivät luonnostaan rakkauteen ja sitten maailma pilaisi heidät. Tulet myös oppimaan, että jos haluat päästä takaisin Jumalan luo, sinun tulee tehdä töitä sen eteen - ei maailmassa vaan omien ajatustesi suhteen. Sinusta tulee usein vaikuttamaan siltä, että me tuomitsemme asioita useasti. Tällekin on oma hyvä syynsä. Voimme opettaa sinua vain asettamalla Pyhän Hengen tavan ajatella vastakkain maailman ajattelutavan kanssa. Hänen ajattelunsa on tervettä ja vie Jumalan tykö. Sinun arvostelukykysi sen sijaan on heikko ja saa sinut vain palaamaan tänne takaisin yhä uudelleen ja uudelleen.

PURSAH: Tulet myös ymmärtämään keskustelujemme aikana, millainen todella olet, miten päädyit tänne, miksi sinä ja muut ihmiset toimitte juuri niin kuin toimitte, miksi maailmankaikkeus vain toistaa samoja tapahtumia yhä uudelleen, miksi ihmiset sairastuvat, mikä on kaikkien epäonnistumisten, onnettomuuksien, riippuvuuksien ja luonnonmullistusten taustalla, mikä on väkivallan, rikollisuuden, sodan ja terrorismin todellinen syy, mikä on ainoa merkityksellinen ratkaisu kaikkiin näihin asioihin sekä miten sinun tulee soveltaa sitä omaan elämääsi.

GARY: Jos kykenette kertomaan minulle kaiken tämän, olette voittaneet palkinnon.

PURSAH: On vain yksi palkinto, josta kenenkään tulisi olla kiinnostunut.

GARY: Taivas?

ARTEN: Juuri niin. Olet kuullut, että totuus vapauttaa sinut. Se on totta, mutta kukaan ei kerro sinulle, mikä totuus on. Olet myös kuullut, että Jumalan Valtakunta on sinussa itsessäsi. Tämäkin on totta, mutta kukaan ei kerro sinulle, miten pääset sinne. Jos kertoisi, kuuntelisitko? Voit viedä ihmisen lähteelle mutta et voi pakottaa häntä juomaan. Me osoitamme sinulle tien lähteelle, mutta tulet juomaan siitä vain jos olet valmis sellaiseen henkisyyteen joka ei ole tästä maailmankaikkeudesta kuten ei totuuskaan.

MK, s. 35



6


Oikaisu

Eräs J:n ja maailman opetusten välinen oleellinen ero on seuraava: maailman opetukset ovat jakautuneen, alitajuisen mielen tuotosta. Kun näin on käynyt, jäljelle jää kompromissi, ja kun jäljellä on vain kompromissi, totuutta ei enää ole.

Me emme tee kompromisseja, etkä sinä tule aina pitämään siitä. Sillä ei ole väliä. Jos antaisimme sinulle kaiken, mitä kuvittelet haluavasi, haluaisit kuukauden päästä vain jotakin muuta. Sinä et tarvitse meitä siihen, että tuntisit olosi tyytyväiseksi sellaisessa maailmankaikkeudessa, joka ei koskaan ole ollut eikä koskaan tule olemaan tunnustuspalkinnon arvoinen.

On olemassa jotakin paljon parempaa, jonka suhteen voi tuntea olonsa tyytyväiseksi. Me seurasimme tietämme kotiin Jumalan nopeudella. Me aiomme auttaa sinua löytämään oman tiesi. Me palaamme pian luoksesi toiselle seitsemästätoista käynnistämme. Seuraava keskustelumme tulee olemaan pisin. Silla välin voit pohdiskella sitä, että jos kuulemasi opetukset ovat todella hengestä lähtöisin, silloin tulisi olla ilmiselvää, että esittämämme periaatteet eivät ole lähtöisin ihmisestä tai maailmankaikkeudesta - sillä ne ovat oikaisu niille molemmille.

[MK, s. 31-36]





Jumala ei opeta. Opettaminen vihjaa puutteeseen, jonka Jumala tietää epätodelliseksi. Jumalassa ei ole ristiriitoja. Opettaminen tähtää muutokseen, mutta Jumala loi ainoastaan sen, mikä on muuttumatonta. Jumalasta eroaminen ei ollut täydellisyyden menetys, vaan kommunikaatiokatkos. Karkea ja läpitunkeva kommunikointitapa nousi silloin edustamaan egon ääntä. Se ei voinut rikkoa Jumalan rauhaa, mutta se pystyi rikkomaan sinun rauhasi. Jumala ei pyyhkäissyt sitä menemään, koska sen hävittäminen olisi merkinnyt sitä vastaan hyökkäämistä. Kun Hänet asetettiin kyseenalaiseksi, Hän ei kysellyt. Hän pelkästään antoi Vastauksen. Hänen Vastauksensa on sinun Opettajasi. [T 6 IV 12]



7


Vastustus


Gary: Kurssissa sanotaan: "Ihme saa aikaan sen, että tiedät näkeväsi unta ja että sen sisältö ei ole totta." [T 28 II 7:1] Mutta monen Kurssin opiskelijan tuntuu olevan vaikea hyväksyä tämä täysin. Tarkoitan, että minä aina sanon Kurssin absoluuttisen totuuden olevan "Jumala On". Se taas ihmisten on yleensä ihan helppo hyväksyä. Mutta jos siihen lisää: "Mitään muuta ei ole", ajatuksen vastustus näkyy jo heti heidän kasvoillaan. Ihmiset kykenevät kyllä hyväksymään Jumalan totuuden, mutteivät sitä, ettei mikään tästä maailmasta tai heidän elämästään ole totta.

Arten: Juuri niin. Kurssi on kaikkien aikojen radikaalein oppi. Tämän takia useimmat Kurssin opettajat eivät oikeastaan opeta sitä. Vaikka he ymmärtäisivätkin Kurssin sanoman - mikä on hyvin harvinaista- ei ole mitenkään helppo selittää ihmisille, etteivät he ole olemassa eivätkä ole koskaan olleet. Että heidän elämänsä on valetta ja että he ovat olemassa ainoastaan Jumalassa, ja fyysinen maailmankaikkeus heidän kehonsa ja persoonallinen identiteettinsä - puhumattakaan kaikista muista ihmisistä, jotka he ovat tunteneet - eivät ole koskaan olleet todellisia. Ja, sivumennen sanoen, että heidän lapsensakin ovat vain mielen harhaa. [JBYE, s. 170]

Tämän hyväksyminen lopulta masentaisi ihmisen, kun hänelle näytetään ja osoitetaan että koko hänen elämänsä ja koko maailmankaikkeus on vain harhakuvaa ja täysin merkityksetön eikä ketään oikeasti ole olemassa erillisinä yksilöinä - kuten Kurssi juuri tekee, ellei tilalle annettaisi jotain muuta, jotain joka on todellista ja merkityksellistä. Ja tähän Kurssi antaa Pyhän Hengen, Henkisen Silmän, Ikuisen Oppaan ja Ikuisen Lohduttajan (miksi sitä kukakin haluaa nimittää) ja Hänen ajattelumallin ja tarjoaa Sovituksen joka johtaa Pelastukseen eli unimaailmasta, harhasta heräämiseen ja antaa siihen myös työkalun ja keinon, joka on oikea anteeksianto joka saa aikaan sen, mistä Kurssi puhuu Ihmeinä ja näin virheet - joissa muut ihmiset nähdään jonain muuna kuin viattomana henkenä joka on yhtä ja täydellinen - oikaistaan siinä mielessä, joka meistä näyttää näennäisesti erillisiltä mieliltä, mutta joka on yksi. (Se miten näet toiset, määrittelee sen mitä uskot itsestäsi, koska on vain yksi mieli.) Kun Pyhä Henki ja Hänen ajattelumallinsa ja läsnäolo otetaan vastaan niin omassa elämässä kuin kaikissa siinä olevissa ihmissuhteissa, Pyhä Henki alkaa työskennellä meidän mielessämme.  Kun Kurssi puhuu Äänestä tai Vastauksesta, se tarkoittaa juuri Pyhää Henkeä. Se sanoo, että Se on Jumalan puolesta puhuva Ääni ja että Pyhä Henki on Kristuksen Mieli. Seuraavassa Kurssi puhuu siitä miten Pyhä Henki herättelee meidät lempeästi heräämään unesta*.

Sinä olet unien maailman uneksija. Mitään muuta syytä tälle maailmalle ei ole, eikä tule koskaan olemaankaan. Jumalan Poikaa kauhistuttanut asia ei ole mitään sen pelottavampaa kuin turhanpäiväinen uni, joka on saanut hänet ajattelemaan, että hän on menettänyt viattomuutensa, kieltänyt Isänsä ja sytyttänyt sodan itseään vastaan. Niin kauhistuttava on se uni, ja niin todelliselta se näyttää, että hän ei pystyisi heräämään todellisuuteen hikoilematta kauhusta ja huutamatta kuolemanpelossa, ellei heräämistä edeltäisi lempeämpi uni, joka saa hänen tyynemmän mielensä pelotta toivottamaan tervetulleeksi Äänen, joka rakastavasti häntä kutsuu hänet herättääkseen; lempeämpi uni, jossa hänen kärsimyksensä ovat lopussa ja hänen veljensä on hänen ystävänsä. Jumala tahtoi, että hän herää lempeästi ja iloiten ja antoi hänelle keinot herätä ilman pelkoa. [T 27 VII 13:1-5]

Ota vastaan Hänen antamansa uni omasi sijasta. Ei ole vaikeaa muuttaa unta sen jälkeen, kun sen näkijä on kerran tunnistettu. Lepää Pyhässä Hengessä ja salli Hänen lempeitten uniensa tulla niiden unien paikalle, joita uneksit kauhuissasi ja kuoleman pelon vallassa. Hän tuo mukanaan anteeksiantavia unia, joissa valintaa ei tehdä sen välillä, kuka on murhaaja ja kenestä tulee uhri. Hänen näyttämissään unissa ei ole murhia eikä kuolemaa. Syyllisyyden uni häipyy silmistäsi, vaikka silmäsi ovat kiinni. Hymy valaisee nukkuvat kasvosi. Silloin uni on rauhallista, sillä ne ovat onnellisia unia. [T 27 VII 14:1-8]

Tästä onnellisesta unesta enemmän omassa osiossa nimeltään Onnellinen Uni - Salainen Uni - Ken Wapnick.*  Siirry tästä  ⇨

8


Dualismi - semidualismi - nondualismi - puhdas nondualismi

Dualismi on ajattelun tila - ajattelumalli - joka on newtonilainen, subjektin ja objektin maailma. Siinä nähdään että maailma koostuu erillisistä osista jotka ovat erillään toisistaan kuten ihminen ja maailma joka on ihmisen ulkopuolella, erilliset kehot pitävät sisällään erillisiä oman identiteetin omaavia mieliä ja sieluja. Jotkut, uskonnolliset ihmiset näkevät että Jumala on tuolla jossain ja että on olemassa Jumalan maailma ja ihmisten maailma ja molemmat ovat totta. Ja nekään jotka ovat ateisteja saattavat hyväksyä ajatuksen jostain korkeammasta voimasta jota ei voi fyysisin silmin nähdä. 

Semidualismissa tullaan Jumalan maailmaa vastaan ja aletaan kysellä ns. suuria kysymyksiä, siitä onko Jumala pelkästään rakkaus tai miten Jumala joka on rakkaus voi olla myös viha, kuten raamattu väittää. Semidualistisessa tilassa oleva ihminen alkaa hyväksy erilaisia henkisiä näkemyksiä mahdollisina todellisena näkemänsä ja pitämänsä maailman rinnalle, kuitenkaan todella kyseenalaistamatta että se voi olla mitään muuta kuin todellinen.

Nondualismin mukaan mitään erillisyyttä ei ole ja että kaikki mikä näyttäytyy erillisenä, eli kaikki muodot ilmiömaailmassa ja koko ilmiömaailma ei ole todellista vaan harhaa. Enää havaitseva ihminen ei ole jonkin asian  - maailmankaikkeuden, siitoksen, syntymän - seuraus, vaan syy; harhan projektio tulee hänen mielestään. Ketään muuta ei ole missään, ainoastaan täydellinen Ykseys on todellista, on vain yksi Ykseys jossa yksi Mieli ja yksi Henki ovat yhtä, eikä mitään muuta ole. Kaikki näennäisesti erilliset mielet jotka asuttavat näennäisesti olemassa olevia erilaisia kehoja, ovat yhtä. 

Puhdas nondualismi on puhdasta siksi, että siinä tunnustetaan Jumala yhdeksi ainoaksi Alkulähteeksi ja ainoaksi Todellisuudeksi. Tämän hyväksyminen täysin merkitsee persoonallisesta identiteetistä luopumista, oli kyse sitten kehosta tai sielusta, koska myös sielun käsitteessä on mukana erillisyyden ajatus.

Kurssi edustaa puhdasta nondualismia. Se kertoo, että ainoastaan Jumalan Ykseys on todellinen, se on todellinen Elämä, se on ikuinen ja täydellinen ja siten muuttumaton eikä siinä ole tasoja eikä eroavaisuuksia; se on kaikki mitä on, ja se on meidän näennäisesti erillisten mielien ainoa todellisuus jota emme ole koskaan jättäneet, vaan olemme siinä yhä ja aina täydellisessä ykseydessä Jumalan kanssa. Jumalaero joka näytti synnyttävän ajan ja paikan ulottuvuudet ja maailmankaikkeuden, ei koskaan edes tapahtunut. Se on harha jossa kuvitteellinen ihminen elää tajuamatta että sitä ei ole tapahtunut, että se on uni, jota ei koskaan ollut. Mtk.





Luo kotisivut ilmaiseksi!