Pyhän Hengen Katse
Kuten ne jotka ovat lukeneet Maailmankaikkeus Katoaa- kirjan, tietävät, että se on aikamoista tykitystä - totuuden tykitystä alusta alkaen; Arten ja Pursah eivät säästele ketään tai mitään kertoessaan miten maailma - jota ei ole olemassa - makaa ja miten siitä pääsee irti, jos nyt ylipäänsä haluaa siitä päästä irti, koska he eivät sano mitä tai miten sinun tulisi elää, tehdä, tai olla, tai olla tekemättä tässä maailmassa, vaan he vain kertovat miksi se on olemassa - näennäisesti - ja mitkä syyt on johtanut siihen että koet olevasi kehossa, mitä maailmankaikkeus on ja mitä Jumala on. En itse ole pitänyt lukua kuinka monta kertaa olen lukenut kyseisen kirjan tai sen jonkun luvun. Jo heti alussa kuvasin koko kirjan puhelimeni kameralla, siirsin sen tekstitiedostoon kuvina ja tein siitä pdf-tiedoston omalle tietokoneelleni jotta saatoin lukea kirjaa suoraan koneelta aina vähän väliä kun olen koneella tekemässä mitä sitten hyvänsä, niin aina voin välillä vetäistä jonkun luvun uudestaan ja nauttia Artenin, Pursahin ja Garyn loistavista keskusteluista ja tietenkin J:n sanoista. Tämän kuvantamisoperaatiota olen myös tehnyt muidenkin Renardin kirjojen suhteen ja osin myös Kurssin suhteen, helpottamaan lukemista, koska kirjoitan paljon ja lähes kaikki mitä kirjoitan littyy jollakin tavalla non-dualismiin ja IOK:iin, joten tekstit ovat jatkuvasti kätevästi saatavilla ja toistettavissa. Kuten A ja P sanovat MK:ssa luvussa 5, Egon suunnitelma, se, että kuulee totuuden kerran ei riitä. Sitä pitää toistaa ja kerrata, että se kiinnittyy tajuntaan. Niinhän se on vähän minkä asian kanssa vaan. Jos haluat hyväksi muusikoksi, ei riitä että vain joskus vähän harjoittelet. Pätee mihin tahansa. Asioita täytyy toistaa, että niistä tulee osa omaa luontoa ja ajattelutapaa, ja koska Kurssin kanssa kyseessä on KOKO ajatusjärjestelmän kääntäminen TÄYSIN päinvastaiseksi, ymmärtää miksi A ja P toistavat sitä, että asioiden kertaaminen ei ole vain suositeltavaa vaan välttämätöntä, jotta asioilla olisi merkitystä mielellisessä prosessissa, joka Kurssi nimenomaan tai ainoastaan on. Kurssi myös painottaa asioiden toistamista, kuten tässä harjoituksessa:
Menetykset eivät ole menetyksiä, kun ne nähdään oikein. Tuska on mahdotonta. Suruun ei ole mitään syytä. Eivätkä kaikki kärsimykset ole mitään muuta kuin unta. Se on totuus, joka ensin lausutaan ja jota sitten toistetaan monta kertaa ja joka seuraavaksi hyväksytään osittaisena totuutena monenlaisin varauksin. Sitten sitä harkitaan vakavasti yhä useammin ja useammin ja lopulta se hyväksytään totuudeksi. [OT-H-284-1:1-6]
Näissä muistioissa on paljon lainauksia Renardin kirjoista ja Artenin ja Pursahin puheista, mutta tässä osassa keskityn vain lukuun 6, Pyhän Hengen vaihtoehto kirjasta Maailmankaikkeus Katoaa, koska se vain on yksinkertaisesti niin loistava ja vastaansanomaton tinkimättömyydessään, kuten on koko Kurssikin, ja miten se voisikaan olla mitään muuta, koska kyseessä on puhdas non-dualismi ja sen sanelee meille Se, joka oli ihminen nimeltä Jeesus joka ei silloinkaan tehnyt opetuksessaan myönnytyksiä. Siihen myös kiteytyy se Kurssin sanoma siitä, mitä on Pyhän Hengen näkökyky, Pyhän Hengen tuomio (joka on aina sama: "Jumalan Poika on viaton.") ja Kristuksen näkökyky.
Ja miten totuudesta voisi tinkiä? Silloinhan se ei enää olisi totuutta. Totuus ei muutu, vaikka se voidaan kieltää. Kun Kurrsi opettaa, että maailmaa ei ole olemassa [OT H 132 6:2-7:2], se voidaan kieltää tai sitä voidaan väännellä, mutta se ei muuta sitä totuutta, että maailmaa ei ole olemassa. Kuten Pursah sanoo Renardin kirjassa Kuolematon Todellisuutesi, "Kurssi ei sano, että maailmaa ei ole olemassa, ehkä. Se sanoo ettei maailmaa ole olemassa!"
Kurssilla on maailmassa monenlaista tulkintaa ja tulkitsijaa, mutta kun sitä aletaan tulkita jotenkin muuten kuin mitä se on ja mitä se sanoo, sen sanomaa dualististetaan. Tämä käy hyvin ilmi myös siinä mitä Gary samaisessa luvussa kertoo hänen luokseen tulleista ihmisistä, jotka kertovat, että Jumala loi maailman hyvät asiat, ei huonoja tai pahoja. Täysin hullu ja mielenvikainen ajatus nondualismin kannalta katsottuna; miten Jumala olisi voinut luoda maailmaan "joitain" asioita kun koko maailmaa ei ole edes olemassa? Samalla tavallahan kävi Jeesuksen sanomalle 2000 vuotta sitten, koska hänen puhumaansa puhdasta nondualismia ei kyetty hyväksymään [T 6 I] joten syntyi kristinusko, joka on dualistinen tai semidualistinen, kuten niin moni muukin uskonto ja henkinen oppi, jotka tekevät ja näkevät kehot ja maailman totena, jossa on uhreja ja vainoajia, jonain jotka ovat olemassa ja todellisia ja josta pelastutaan joko kuoleman tai jonkin maallisen rituaalien toimittamisen toimesta. Siksi on myös tosi nautittavaa lukea Artenin ja Pursahin juttuja koska hekään eivät tingi Kurssin sanomasta vaikka selittävätkin sitä hienosti ja ymmärrettävästi. Tämä käy hyvin ilmi esimerkiksi sivulta 228 käsittelemästämme luvusta:
Gary: Jotkut Kurssin opiskelijat, joiden kanssa olen keskustellut, tuntuvat ajattelevan, että Jumala loi vain hyvät asiat tässä maailmassa mutta ei pahoja ja että Kurssi yrittää saada meidät luopumaan pahoista havainnoistamme ja jättämään jäljelle vain hyvät.
Arten: Niinpä niin. Me olemme kyllä jo puhuneet tarpeeksi siitä, miten havainnot ja tietoisuus ovat egosta lähtöisin, mutta aina tulee olemaan sellaisia ihmisiä, jotka yrittävät sanoa sinulle juuri jotakin äsken kuvailemasi kaltaista. Ollaanpas nyt tarkkoina: Jumala ei luonut mitään osaa tästä maailmasta. Juurihan me lainasimme Kurssista kohtaa, jossa sanotaan, ettei maailmaa ole olemassa! Miten Jumala olisi voinut luoda osan maailmasta, jos sitä ei edes ole olemassa? Pyhän Hengen tarkoituksena ei ole tehdä mitään muuta kuin herättää sinut omasta unestasi, jossa kuvittelet maailman olevan olemassa! Tämä pätee aina, vaikuttipa maailma väliaikaisesti miten hyvältä tai pahalta tahansa. Totuus ei pohjimmiltaan ole ajallinen; se on täydellinen, absoluuttinen, kaikenkattava. Pyhän Hengen tällä tasolla tekemä havaintojesi korjaaminen on ajallinen prosessi, joka johtaa absoluuttiseen ratkaisuun. [MK 228]
Absoluuttiseen ratkaisuun eli ajan loppumiseen, mistä tulee mieleen Työkirjasta eräs kohta, missä puhutaan siitä mitä Kristus on*:
Pyhä Henki kurkottaa sinussa olevasta Kristuksesta kaikkiin uniisi ja pyytää niitä tulemaan luoksensa, jotta ne voitaisiin tulkita totuudeksi. Hän vaihtaa ne siihen viimeiseen uneen, joka Jumala määräsi lopettamaan unet. Sillä kun anteeksianto lepää maailman yllä ja jokainen Jumalan Poika on saanut rauhan, mitä enää voisi olla pitämässä asioita erossa toisistaan, sillä mitä muuta enää on nähtävissä kuin Kristuksen kasvot?
Ja miten kauan nämä pyhät kasvot enää näkyvät, kun nekään eivät ole muuta kuin symboli, jonka mukaan oppimisen aika on nyt ohi ja Sovituksen päämäärä vihdoinkin saavutettu? Pyrkikäämme sen vuoksi löytämään Kristuksen kasvot katsomatta mitään muuta. Kun me näemme Hänen kunniansa, me tiedämme, että emme enää tarvitse oppimista, havaintoja tai aikaa, emmekä mitään muutakaan kuin pyhää Itseä, Kristusta, Jonka Jumala loi Pojakseen. [OT II 6 4-5]
Sitten itse lukuun:
Kuljen Jumalan kanssa täydellisessä pyhyydessä.
Tämän päivän ajatus vain toteaa yksinkertaisen totuuden, joka tekee synnin ajatuksesta mahdottomuuden. Se lupaa, että syyllisyyteen ei ole syytä ja koska siihen ei ole syytä, sitä ei ole olemassa. Se on looginen seuraus tekstissä niin usein mainitusta perusajatuksesta: ajatukset eivät jätä alkulähdettään. Jos se on totta, miten sinä voisit olla erossa Jumalasta? Miten voisit kulkea maailmassa yksin ja erossa Alkulähteestäsi? [OT H 156. 1] [MK 214]
Tässäpä heti hyvä esimerkki Kurssin tinkimättömyydestä ja siitä että se ei tee myönnytyksiä; se kumartaa vain yhteen suuntaan eli Jumalaan, Ykseyteen poispäin harhoista, kakseudesta, maailmasta ja kehoista, koska se on ainoa asia mikä on olemassa ja totta. Ja tietenkin Kurssissa on lukuisia samanlaisia kauniita kohtia joissa totuus kerrotaan yksinkertaisesti. Totuus on yksinkertainen kuten ykseys on, vaikkakin sen hyväksyminen ei ole helppoa [MK, s.216], tai sen opettelu täällä kehojen maailmoissa. Se on yksinkertainen, toisin kuin egon "totuus" joka on äärimmilleen viedyn monimutkainen, tietenkin, koska se on totuuden vastakohta, eikä siten voisi olla mitään muuta kuin monimutkainen, kuten käsitellyn luvun edeltäjässä, luvussa 5, Egon suunnitelma, se tulee hyvin esiin. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että meidän pitäisi luopua maailmasta ja kehosta, tai erakoitua jonnekin vuorelle, jossei sitten halua erakoitua jonnekin vuorelle (minulle, erakkomaiselle introvertille ja entiselle semi-misantroopille miellyttävä ajatus😉). Se tarkoittaa että nämä asiat tuodaan mieleen ja tuodaan ne sinne niin usein kuin sen muistamme, ja Työkirjan tehtävä on juuri harjoittaa mieltämme muistamaan totuus ja vahvistaa totuutta mielessämme aina kun olemme hereillä unimaailmassamme. Tämä tekee egomieltä tekemättömäksi, poistaa syyllisyyden alitajuista ajatusta siitä yhdestä mielestä jonka kaikki olennot jaamme. Tosin kun Kurssia tekee ja harjoittaa, sen opettama ajatusmaailman muutos näkyy myös yöllisissä unissa, enemmän tai vähemmän yksilöstä riippuen. Omassa yöllisissä unissasi tulet yhä useammin valitsemaan J:n ja Pyhän Hengen ajattelutavan ja anteeksiannon egon sijasta.*
Luvun alussa Arten ja Pursah eivät paljoa viivyttele, vaan käyvät asiaan samantien.*
Gary: Vaikka olinkin merkinnyt päivämäärän kalenteriini, se ei tarkoita, että olisin mitenkään odottanut teitä. Anteeksi, yritän viisastella vähän vähemmän.
Arten: Älä yritä muuttaa kaikkea kerralla, rakas veli. Saatat vaikka räjähtää.
Pursah: Tuosta huolimatta olemme täällä auttamassa sinua pääsemään vieläkin nopoeammin eteenpäin. Mennyt on vain esinäytöstä. Kaiken tähän asti kertomamme on vain tarkoitus valmistella sinua. Meidän tyylimme tarkoitus oli vain kiinnittää sinun huomiosi. Ensimmäinen koulupäivä on kuitenkin nyt ohitse ja sinun on aika kasvaa isoksi. Jos kuljet J:n tai Pyhän Hengen kanssa, ajattelet kuin he. Puhutaanpa hieman siitä, miten he ajattelevat. Verrataan aluksi Pyhän Hengen asennetta sinun egosi huonolla perustalla oleviin ajatuksiin.
Arten: Ego uskoo vastakohtiin - kuten mielihyvään ja kipuun. Pyhä Henki sanoo, ettei vastakohtia ole olemassakaan ja ettei todellisella ilollasi voi olla vastakohtaa. Kuten Kurssissa sanotaan:
Millä muulla tavalla voisit löytää iloa ilottomasta paikasta kuin ymmärtämällä, että sinä et ole siellä? [T 6 II 6]
Egon maailmassa voidaan hyvin sanoa että, itku pitkästä ilosta. Vaikka välillä näyttääkin hyvältä ja aurinkoiselta, talous on reilassa, terveys hyvä ja niin poispäin, aina maailmassa jossain vaiheessa märkä rätti tulee naamaan ja kakku osuu tuulettimeen, sodat syttyvät, sairaudet vaivaa ja iskee, luonnonkatastrofit piinaa. Ja on itse asiassa täysin merkityksetöntä kuinka yritämme kaikin tavoin estää kaikkea sitä negatiivista mitä elämässämme meitä vastaan tulee, koska se mikä on tullakseen, tulee aina, koska alitajuinen syyllisyytemme nousee aina pintaan jossain muodossa- paitsi jos opimme antamaan anteeksi oikein, niin jotain oppiläksyjä saattaa jäädä tulematta eteemme uudestaan, koska emme enää tarvirtse niitä - mutta tämä on täysin ulkopuolella meidän tietoista mieltä, eikä siitä tarvitse välittää. Pyhä Henki tietää kaiken, joten Hän myös tietää mitä tehdä niille anteeksiannon lahjoille, ihmeille, joita teemme täällä ajatuksissamme kun havaitsemme oikein veljemme ja siskomme, eli näemme heissä kaikissa itsemme, Ikuisen Hengen, Kristuksen joka heistä katsoo meitä Itsestämme käsin [OT H 266 1:2]. Ongelmille ei koskaan ole loppua, vaikka välillä saammekin hengähtää, kunnes ego taas heittää jotain päin naamaa, mikä ei olekaan jotain kivaa vaan jotain tosi kurjaa. Ei mitään uutta auringon alla siis maailmassa ja sen historiassa. Mutta me voimme valita, miten maailman näemme. Me voimme valita Pyhän Hengen katseen, Kristuksen näkökyvyn. Kun näemme että maailmaa ei ole olemassa, eikä mikään mitä siinä näyttää tapahtuvan ole todellista, ja meidän Itsemme todellisuus ei ole täällä, että me emme ole oikeasti täällä vaan ikuisesti ikuisessa Jumalan täydellisessa Ykseydessä, me annamme maailmalle toisenlaisen merkityksen kuin annoimme ennen kuin uskoimme sen todeksi ja kodiksemme.*
Arten: Ego haluaa sinun uskovan monimutkaisuuteen. Pyhän Hengen totuus on yksinkertainen - ei kenties helppo hyväksyä mutta yksinkertainen. Egon mukaan olet erilainen kuin muut. Pyhän Hengen mukaan kaikki ovat todellisuudessa samanlaisia - ja sinun tulee tuntea näin, jotta näkisit Hänen laillaan, sillä Kurssissa sanotaan:
Egon projisoimisen ja Pyhän Hengen laajentamisen välinen ero on hyvin yksinkertainen. Ego projisoi jättääkseen jotakin ulkopuolelle ja pettääkseen sen avulla. Pyhä Henki laajentaa tunnistamlla Itsensä jokaisessa mielessä ja näkemällä ne siten yhtenä. Tässä näkemisessä mikään ei ole ristiriitaista, koska kaikki, mitä Pyhä Henki näkee, on samaa. Minne Hän katsookin, Hän näkee Itsensä, ja koska Häneen yhdistyy kaikki, Hän antaa aina koko Valtakunnan. Tämä on se ainokainen sanoma, jonka Jumala Hänelle antoi ja jonka puolesta Hänen täytyy puhua, koska juuri sitä Hän on. Jumalan rauha on tässä sanomassa, joten Jumalan rauha on sinussa. Valtakunnan suuri rauha loistaa ikuisesti mielessäsi, mutta sen täytyy loistaa ulospäin, jotta tulisit siitä tietoiseksi. [T 6 II 12]
Arten: Tietenkin sait tämän viestin Jumalalta Taivaassa ja Pyhä Henki on sinun muistosi tästä viestistä. Jotta muistaisit, Kuka todellisuudessa olet, sinun on jaettava tämä Pyhän hengen viesti niiden kanssa, jotka näet mielessäsi.
Kun Kurssi siis puhuu Valtakunnasta se tarkoittaa sitä todellisuutta joka on Jumalan Ykseys, se mikä ainoastaan on todellista. Se mitä me täällä maailmassa koemme todellisuudeksi, maailmankaikkeus, aika, energia, pimeä aine, pimeä energia eli kaikki mitä universumiin kuuluu, ei ole totta, vaan pelkkä harha joka esiintyy yhden ja ainoan mielen osassa joka kuvittelee erottaneensa itsensä Jumalasta. Eli jälleen, maailmaa ei ole olemassa. Tai:*
"Valtakunta on yhä täydellisesti yhtä ja täydellisesti turvassa, eikä ego pysty sitä voittamaan." [T 4 III 1:12]
Mielessäni oleva ikuinen Jumalan rauha täytyy loistaa ulospäin, eli jakaa niiden kanssa joita näen maailmassa, eli mielessäni tapahtuva anteeksianto, Pyhän Hengen Katse, että näen kaikki Kristuksena - Kristuksen kasvot jotka ovat aina omani - yhtenä ja minuna Itsenäni, on se mikä loistaa mielestäni "ulospäin" ja jonka jaan aina vain mielessäni kun kohtaan ihmisiä, tai mitä olentoja tahansa, koska heillä kaikilla on mieli joka on yhtä minun mieleni kanssa - se on sama mieli. Minun ei tarvitse puhua näistä asioista kenellekään, jossen sitten koe siihen tarvetta. Itse toistan joka päivä mielessäni seuraavaa: "Pyhä Henki, J, annan taas tänään kaiken Sinun hallintaasi ja ohjaukseen ja kaiken päätöksenteon sinun käsiisi, koska Sinä tiedät kaiken (ja minä en tiedä täällä mistään mitään, enkä halua enää käyttää entisiä oppejani valona joka ohjaisi minua nyt) ja tiedät sen mikä on parhaaksi niin minulle kuin kaikille Jumalan lapsille, veljilleni, jotka kaikki ovat osa minua ja minä osa heitä, jotka ovat minun Itseni". Tämähän on itseasiassa pieni rukous antaa kaikki sen Oppaan ohjaukseen jonka Jumala on meille jokaiselle antanut mieleen. Tätähän voi tietysti varioida monella lailla kuten Pursah ja Artenkin antavat seuraavanlaisen ajatuksen tehtäväksi aamuisin kymmenen sekunnin ajan: "Pyhä Henki, ohjaa sinä tänään kaikkia minun ajatuksiani ja tekojani". (Itse tykkään sisällyttää näitä jokaiseen hiljentymisharjoitukseen jotka ovat pidempiä.) Tämän jälkeen voi luottaa siihen että saa oikeaa ohjausta asioiden suhteen kun sitä tarvitsee. Tästä tuli mieleen myös toinen lause jota Kurssi neuvoo käyttämään kun tilanne on ns. päällä jota sovelsin myös edellisessä rukouksessa:*
"Minä en tiedä mitä mikään merkitsee - tämä mukaanlukien. Joten en tiedä miten siihen pitäisi suhtautua. Enkä halua käyttää omia entisiä oppejani valona, joka johdattaa minua nyt." [T 14 XI 6:7]
Näin koko tilanne, mikä se sitten onkin, joka järkyttää mieltä, annetaan Pyhän Hengen käsiin, jotta se voitaisiin oikaista, nähdä oikein Kristuksen näkökyvyn kautta, eli epätotena jota itse olen halunnut itselleni mieleni toisella tasolla kun uskoin syyllisyyden joksikin joka piti projisoida ulospäin maailmaan.
Oikea anteeksianto tapahtuu kuitenkin aina vain mielessä, ei koskaan sanoina. Sanat ovat symbolien symboleita, kahdesti erkaantuneita todellisuudesta, epätosia; vain mieli on totta ja vain se voidaan parantaa [P-J-1:2]. Joskus tosin mielen parantuminen saa kehollisia ilmenemismuotoja, mutta niistä lisää muissa osioissa jotka käsittelee parantumista ja parantamista, jotka siis ovat sama asia, koska totuudessa antaja ja saaja ovat aina yksi ja sama [T-OT-H-119]. Kuten Kurssi monessa kohtaa toteaa, myös anteeksianto on harhaa, mutta se on ainoa harha joka johtaa harhoista poispäin. Miksi Jumalan Poika joka on ikuisesti viaton, täysin muuttumaton ja yhtä Jumalan kanssa voisi tarvita anteeksiantoa? Se on illuusio, mutta oikean näkemisen valossa siitä tulee keino, joka hävittää kaikki illuusiot, myös itsensä kun kaikki muut illuusiot on annettu anteeksi. [OK-3-1, OT-H-269-1:4].
Kun valintanani kaikessa mitä näen on nähdä Kristuksen kasvot, eli valitsen Pyhän Hengen katseen, näen anteeksiannetun maailman ja odotan vain sitä viimeistä ajan hetkeä jolloin kaikki aika katoaa. Viimeiseksi katson vain hetken Kristuksen kasvoja jotka nekin katoavat ja minun itseni katoaa Jumalan sydämeen. [OT-H-II-6-4:3-5:1, OT-H-II-14-5-1:5]
Tässä on se syy miksi Kurssi on niin laaja, ja miksi se toistaa anteeksiannon oppia eri muodoissa kärsivällisesti satoja kertoja, koska se ei ole helppoa vaikkakin yksinkertaista. Se on koko elämän kestävä harjoitus, elämän mittainen koulu ja tie, joskus useankin elämän jos katsotaan esimerkiksi Helen Schucmanin tapausta (Kurssin vastaanottaja) ⇨. Hänhän ei tehnyt Kurssia kyseisen elämänsä aikana, mutta Gary Renard on kertonut Buddha at the gas pump-sivuston haastattelussa (tästä alkuperäiseen transkriptioon ⇨), että on tavannut nykyisen "Helenin" joka oli silloin 15 vuotias ja teki jo tuolloin Kurssia luettuaan sitä ennen Garyn ensimmäisen kirjan. Mutta tässä täytyy taas muistuttaa siitä, että kuten Kurssikin itse sanoo, että se ei ole ainoa universaalinen Kurssi vaan on monia muitakin polkuja takaisin Jumalan luo. *
Arten: Egon mukaan olet kärsinyt kamalan menetyksen, ja menetys on nyt osa sitä, mitä kutsut elämäksesi. Pyhä Henki kertoo, ettei minkäänlaista menetystä ole todellisuudessa tapahtunut ja ettei Jumalan lapsi voi menettää mitään. Työkirjassa sanotaan:
Anna anteeksi kaikki ne ajatukset, jotka haluavat vastustaa totuutta, jonka perusteella sinä olet täydellinen, yhtä Jumalan kanssa ja että sinulla on rauha. Sinä et voi menettää niitä lahjoja, jotka Isäsi sinulle antoi. [OT H 99 10]
Ja vähän myöhemmin:
Sinä vain otat vastaan Jumalan suunnitelman mukaisesti, etkä koskaan menetä tai joudu uhrautumaan tai kuole. [OT H 100 7:7]
Ego sanoo muiden olevan syyllisiä, koska uskoo salassa sinun olevan syyllinen. (Kts. Onnellinen uni - Salainen uni osio* ⇨) Se käyttää suuttumusta ja omahyväistä närkästystä tai jopa toisille nauramista hyväkseen luodakseen välimatkaa sinun ja syyllisyytesi välille. Ajattelet vain eläinten ja lasten olevan viattomia, sillä niissä haluat nähdä sinun oletetusti kadottamasi oman viattomuutesi. Egon on projisoitava ajatus viattomuudesta jonnekin. Mutta Pyhän Hengen mukaan jokainen on täysin viaton, koska Hän tietää, että sinä olet täysin viaton.
Voit ajatella olevasi vain itsesi syyttämä. Kuten Kurssi asian ilmaisee:
Ainoastaan ne tuomitsevat, jotka syyttävät itseään. [T 31 III 1]
Sinä olet syyttänyt itseäsi ja tuominnut itsesi. Ajattelet nyt siis Pyhän Hengen olevan kuin ylempi oikeusaste. Kurssissa sanotaankin hienolla tavalla seuraavasti:
Sinun ei tarvitse pelätä, että Ylempi Oikeusaste tuomitsisi sinut. Se pelkästään luopuu syytteestä sinua vastaan. Jumalan lasta ei voida syyttää mistään, ja jokainen syyllisyydestä puhuva todistaja Jumalan luomusten yhteydessä sanoo väärän todistuksen Jumalasta itsestään. Sinun pitää iloisin mielin vedota Jumalan Omaan ylempään Oikeusasteeseen kaikessa mihin uskot, koska se puhuu Hänen puolestaan, minkä vuoksi se puhuu oikeudenmukaisesti. Se luopuu sinua vastaan nostetusta syytteestä, vaikka olisit rakentanut sen miten huolellisesti tahansa. Syyte voi olla täysin vedenpitävä, mutta se ei ole Jumalanpitävä. Pyhä Henki ei kuule sitä, koska Hän voi todistaa ainoastaan oikeudenmukaisesti. Hänen tuomionsa tulee aina olemaan "sinun on Valtakunta", koska hänet annettiin sinulle muistuttamaan sinua siitä, mitä olet. [T 5 VI 10]
Ego yrittää vakuuttaa sinulle, että sinun tarinasi on henkilökohtainen ja selvästikin tosi. Pyhän Hengen suhtautumistavan voi sen sijaan tiivistää vain neljään sanaan: Sitä ei koskaan tapahtunut.
Ego olisi innoissaan, jos yhä uskoisit, että on olemassa maailma, joka oli jo ennen sitä ja joka jatkaisi olemassaoloaan ilman sinua kehosi kuoleman jälkeen. Seuraavassa lainauksessa Työkirjasta näkyy hyvin Pyhän Hengen vastaus tähän, kuulostipa se egosi mielestä miten hävyttömältä tahansa:
...Maailmaa ei ole olemassa! Tätä keskeistä ajatusta tämä kurssi yrittää opettaa. Jokainen ei ole valmis sitä hyväksymään, ja jokaisen on kuljettava niin pitkälle, kuin hän sallii itseään johdatettavan totuuteen johtavalla tiellä. Hän palaa takaisin ja kulkee jälleen eteenpäin tai kenties pysähtyy hetkeksi ja palaa sitten jälleen. Mutta parantamisen kyky on niiden lahja, jotka ovat valmiiita oppimaan, että maailmaa ei ole, ja jotka voivat hyväksyä tämän läksyn nyt. Heidän valmiutensa tuo tämän läksyn heille jossakin sellaisessa muodossa, jonka he pystyvät ymmärtämään ja tunnistamaan. [OT-H-132-6:2-7:2]
Gary: ...Olet oikeassa - jotkin Kurssin sisältämistä asioista ovat suorastaan hävyttömiä egon kannalta ja toisinaan vaikea uskoa. Jos joku on vihainen minulle, Kurssi näyttää sanovan, ettei kyse ole todellisesta henkilöstä vaan ainoastaan oman suuttumukseni vertauskuva, joka vain näyttäytyy ulkopuolellani. Se on aika hurja väite. Kuitenkin se tuntuu järkevältä siinä ajattelumallissa, jota te olette minulle selvittäneet.
Arten: Aivan niin, ja ego sanoisi sinulle, että tuo itsesi ulkopuolella näkemäsi vihainen ihminen on uhka, johon täytyy reagoida jollakin tavalla. Pyhä Henki sen sijaan näkee vihaisen ihmisen kärsivänä ihmisenä, joka huutaa apua. Koska Kurssi opettaa, kuten olemme jo sanoneet, että sinulla on vain kaksi tunnetta, rakkaus ja pelko, Pyhä Henki näkee kaiken maailmassa joko rakkauden ilmentymänä tai rakkauden pyyntönä. [T-12-I-8:7]
Jos joku ilmentää rakkautta, millä vastaat hänelle?
Gary: Rakkaudella tietenkin.
Arten: Hienoa, Gary. Lukion päästötodistuksesta alkaa vihdoinkin olla sinulle hyötyä. Entä jos joku pyytää rakkautta, millä silloin vastaat hänelle?
Gary: Rakkaudellapa hyvinkin, neropatti. Pyhän Hengen ajatusmallissa rakkaus on aina oikea vastaus joka tilanteeseen. Kun ajattelee Pyhän Hengen tavoin, on järkähtämätön suhtautumistavassaan - rakkaudessa - kaikkeen.
...
Pursah: Jos Kurssissa sanotaan, ettei maailmaa ole olemassa, ei ole myöskään ihmisiä, jotka ovat sinua älykkäämpiä tai lahjakkaampia. Todellisuudessa ei ole ketään, joka olisi sinua rikkaampi tai kuuluisampi tai jolla olisi enemmän seksikumppaneita kuin sinulla tai joka tekisi mitään sellaista, joka saisi sinut tuntemaan itsesi vihaiseksi, syylliseksi tai muita huonommaksi. Kukaan ei aja sinua takaa mistään syystä. Ei ole mitään maailmaa valloitettavaksi kuten luullaan, kun aikuiset leikkivät kukkulan kuningasta ja yrittävät sysätä toisensa rinnettä alas, mikä on vain vertauskuva sille, miten ego yrittää syrjäyttää Jumalan. Ei ole mitään ongelmia tai uhkia, jotka voivat mitenkään vahingoittaa sitä, mikä todellisuudessa olet. Kaikki on vain unta, ja sinun on mahdollista saavuttaa sellainen mielen rauha ja pelottomuus, joka saa sinut vakuttuneeksi tästä totuudesta. Kuten J kysyykin terävästi Tekstiosassa:
Entä jos huomaisit, että tämä maailma onkin aistiharha? Entä jos todella ymmärtäisit, että olet tehnyt sen? Entä jos käsittäisit, että ne, jotka näyttävät siinä käyskentelevän syntiä tehden ja kuollen, hyökäten ja murhaten ja itseään tuhoten, ovatkin täyin epätodellisia? [T-20-VIII-7:3]
Pyhä Henki tietää, että näkemäsi kuvat ovat vain kuvia eivätkä mitään muuta. Kun otat Hänet opettajaksesi, voit oppia kokemaan näin Hänen anteeksiantonsa voiman avulla, joka on sinun voimasi, kun liityt Häneen ja ajattalet kuin Hän.
Arten: Ego sanoo sinun olevan keho. Pyhä Henki taas sanoo, ettet ole keho; et ole henkilö etkä ihminenkään - olet kuin Hän. Egon mielestä ajatuksesi ovat sangen tärkeitä. Pyhä Henki taas tietää, että ainoastaan ajatuksesi Jumalasta ovat tosia eikä millään muulla ole merkitystä. Taivaassa sinun ei tarvitse lainkaan ajatella. Itse asiassa Jumala ajattelee sinut... Käypä läpi uudestaan harjoitukset 35 ja 45 työkirjasta.
Ego haluaa uhrata. Pyhän Hengen mukaan sen sijaan minkäänlaiseen uhraukseen ei ole tarvetta.
...
Ego sanoo: "Jumala antoi ja Jumala otti." Pyhä Henki tietää, että Jumala vain antaa eikä koskaan ota.
Ego julistaa ylevästi, että kuolema on totta. Pyhä Henki sanoo, ettei kukaan ole kuollut eikä kukaan voi koskaan kuolla. Ego pitää jotakin hyvänä ja toista pahana. Pyhän Hengen mukaan mikään ei ole kumpaakaan, koska se ei ole todellista. Näin kaikki asiat muodon tasolla ovat yhtä epätosia koska ne ovat mielen harhoja. Ego antaa kaikelle erityisen ja toisistaan poikkeavan merkityksen. Se suuntaa sekä "rakkautensa" että vihansa tiettyihin yksilöihin. Pyhä Henki ajattelee kaikkien olevan samanlaisia ja täysin aineettomia. Näin Hänen Rakkautensa on J:n Rakkauden tavoin kohteetonta ja kaiken kattavaa.
Ego keksii kaikenlaisia ovelia syitä sille, miksi sinun tulisi jatkaa sen itsekkäiden neuvojen kuuntelemista, mutta Pyhä Henki on varma, että tulee hetki jolloin käännyt Hänen puoleensa ja palaat Hänen kanssaan kotiin - kuten anteeksiannon ja mielen lait sanelevat. Kurssi opettaakin, että jos todella opit anteeksiannon merkityksen ja vielä annatkin anteeksi, palaat väistämättä takaisin Jumalan luo.
Pelastus ei ole muuta kuin oikea-mielisyyttä, joka ei ole Pyhän Hengen Yksi-mielisyyttä, vaan joka täytyy saavuttaa, ennen kuin Yksi-mielisyys palautuu. Oikea-mielisyys johtaa automaattisesti seuraavalle askelmalle, koska hyökkääminen puuttuu täydellisesti oikenlaisista havainnoista ja siksi väärä-mielisyys häviää. Ego ei voi pysyä hengissä ilman tuomitsemista - niinpä se siirrettään syrjään. Silloin mielellä on vain yksi suunta, johon se voi liikkua. Sen suunta on aina automaattinen, koska se ei voi muuta kuin uskoa siihen ajattelumalliin, jota se noudattaa. [T-4-II-10]
Pursah:
Ego rakastaa sitä, kun kadut menneisyyttäsi. "Olisi pitänyt, olisi kannattanut". "Miksen tehnyt niin tai näin", sekä "Jos vain olisin tiennyt sen, mitä tiedän nyt", ovat egon suosikkilauseita. Tämä ei ainoastaan tee menneisyydestäsi sinulle todellista, se myös saa olosi tuntumaan kurjalta - kaikki egon mieliksi. Pyhä Henki sen sijaan tietää, että anteeksiantamista lukuun ottamalla sillä mitä teet, ei ole merkitystä. Egolle tämä on rienausta. Pyhä Henki kuitenkin haluaa, että paranet ja tietää, että tiedostamaton syyllisyytesi olisi jossain vaiheessa kuitenkin ilmennyt jollakin tavoin - vaikka olisitkin tehnyt toisenlaisia valintoja matkasi aikana.
(Pyhä Henki ei katso sitä mitä elämiesi aikana teet, ei anna sille minkäänlaista arvoa tai arvottomuutta koska se kaikki on harhaa ja siten vailla mitään todellista merkitystä, vaan katsoo sen kaiken läpi totuuteen, joka on sinun sisäisyytesi joka ON edelleen ja koko ajan yhtä Luojansa kanssa, eikä mikään mielen osan unessa luoma harhakuva voi vaikuttaa siihen: aika ei voi koskettaa Ikuisuutta - Luoja-Poika, Jumalan Poika on viaton. Ainoastaan ajan maailmoissa tapahtuva oikea anteeksianto on pyyntö Pyhälle Hengelle parantaa mieltä, koska se on sen tehtävä Jumalan ja ihmisen välillä. Siksi sitä kutsutaan Ihmeeksi; se on ainoa asia joka ajan maailmasta kurottaa ajan yläpuolelle ja sen taakse ja muuttaa sitä. Ja koska todellisuudessa mitään anteeksiannettavaa ei ole tapahtunut, on anteeksiantokin harhaa, mutta:
Anteeksianto tapahtuu Jumalan puolesta ja suuntautuu Jumalaa kohti, mutta se ei ole Hänestä. Olisi mahdotonta ajatella, että jokin Hänen luomansa tarvitsisi anteeksiantoa. Anteeksianto on siis harhaa, mutta päämääränsä takia, joka myös on Pyhän Hengen päämäärä, se eroaa harhasta yhdellä tavalla. Toisin kuin kaikki muut harhat se johtaa poispäin erehdyksestä eikä sitä kohti. [KS 3 1]
Mtk.)
Arten:
Tämän lisäksi ego haluaa pitää tärkeänä sitä, mitä teet. Se tunkeutuu henkisiin pyrkimyksiisi ja viivästyttää totuuden paljastumista pyrkimällä saamaan siitä, mitä teet henkisessä mielessä tärkeää ja erityistä. Pyhälle Hengelle, Jeesukselle, tai Jumalalle ei taas ole mitenkään tärkeää se, mitä teet. Miten mikään, mikä tapahtuu mielen harhassa, voisi olla tärkeää, jos todella ymmärrät, ettei se ole todellista? Vain anteeksiannolla ja sinun paranemisellasi on merkitystä. On totta, ettei tällaisten opetusten pohjalta varmaankaan voi syntyä mitään suosittua uskontoa, joka valloittaa maailman ja kertoo kaikille, miten heidän tulee elää elämäänsä - mutta tämä opetus on varmasti totta.
Gary:
Ei siis ole väliä, kirjoitanko meidän kirjamme vai en - tai kuinka kauan minulta siihen menee?
Arten:
Aivan oikein. Meistä on oikein hauskaa olla täällä kanssasi ja opettaa sinua, mutta se ei ole tärkeää. Ei ole tärkeää, että teet yhtään mitään. Sinun ei tarvitse osoittaa arvoasi meille tai Jumalalle. Jumala antoi jo sinulle arvosi luodessaan sinut Mielessään. Mikään, mikä näyttää tapahtuvan havaintojen maailmassa, ei voi muuttaa tätä - paitsi erheellisessä unessasi. Kurssi auttaakin sinua muistamaan:
Sinä et asu täällä vaan ikuisuudessa. [T 13 VIII 17:6]
ja:
Aina kun sinulla on kiusaus lähteä tarpeettomalle matkalle, joka johdattaa sinut poispäin valkeudesta, muista mitä todella haluat ja sano itsellesi:
Pyhä Henki johdattaa minut Kristuksen tykö - ja minne muualle haluaisinkaan mennä? Mitä muuta tarvetta minulla on kuin herätä Hänessä? [T 13 VII 14]
Gary:
Minä olen todellisuudessa Kristus ja niin on jokainen muukin, ja me olemme kaikki yhtä. Kuten sanoitte jo aiemmin, me näemme kaikki samaa unta tällä tasolla mutta eri näkökulmista. Se taisi olla Freud, joka sanoi, että jokainen yöllä nähdyissä unissa esiintyvä ihminen on oikeastaan unennäkijä itse, joten niin päivällä kuin yöllläkin kaikki ihmiset ovat vain oman itseni vertauskuvia, jotka näkevät minun untani eri kannalta katsoen. Minun tehtäväni on yhdistyä takaisin itseeni anteeksiannon avulla ja tulla näin jälleen eheäksi.
Pursah:
Ei hullummin lajin koiraspuoliselta edustajalta. Et muuten erityisemmin tykännyt puhua, kun tulimme tänne ensimmäisen kerran.
Gary:
En minä vieläkään siitä tykkää, mutta taiden olla teidän seurassanne erilainen, koska tiedän, ettette te tuomitse minua - ette oikeasti.
Pursah:
Sinun on vain muistettava, ettei tuolla jossakin ole ketään, joka tuomitsisi sinut, ja etteivät ihmisten ajatukset voi vaikuttaa siihen, mikä todella olet. Kuten Kurssissa sanotaan:
Sinua ei voida loukata, etkä sinä halua näyttää veljellesi mitään muuta kuin täydellisyytesi. Osoita hänelle, että hän ei voi sinua loukata, äläkä lue mitään hänen syykseen, sillä muuten pidät sitä omana syynäsi. Juuri sitä "toisen posken kääntäminen" tarkoittaa. [T 5 IV 4:4]
...Jatkuu*