Muistio XII
MUISTIO XII
- Acim online
- Pyhän Hengen johdatusta
- Sairauksien eli illuusion parantamista - magiaa
Kompromissilähestymistapa
Acim online
Acim online-versio ⇨ on hieno eikä pelkästään sen takia, että se on selkeä ja yksinkertainen ja siinä on mahtava hakukone; voit kirjoittaa yhden tai useamman sanan jotka saattaisivat olla samassa lauseessa. Esimerkiksi tänä aamuna mieleeni tuli kappale tai oikaiseva rukous tai miete, jota neuvottiin käytettäväksi silloin kun on avun tarpeessa. En muistanut missä kohtaa Kurssia se on, ja vaikka itse fyysisen Kurssin, kirjan selaaminen ja siitä kohtien haku onkin pääosin nautittavaa (muuton takia häviksissä ollut IOK:inikin löytyi👌), avasin kuitenkin Acimin verkkoversion. Muistin että tuossa kyseisessä mietteessä oli ainakin lauseen pätkä "olen täällä", "I am here" ja kirjoitin sen hakuun. Sain 10 tulosta ja ensimmäisenä se mitä etsin. "Olen täällä vain ollakseni todella avuksi". [T-2-V-A-18-(8):2] Hieno kohta. Tällä tavalla olen löytänyt nopeasti monet kohdat joita olen halunnut etsiä, esimerkiksi muistioita kirjoittaessani.
Minua alkoi myös kiinnostaa se, kuinka paljon Kurssista löytyy lauseita, joissa J viittaa itseensä, eli puhuu yksikön ensimmäisessä persoonassa. Ajattelin että olisi mukava kirjoittaa ne lauseet ylös erikseen. Laitoin siis hakuun sanan "minä" eli "I". No, taisi kirjoittaminen jäädä. Sain tuloksia 2001, vaikka siinä oli mukana luvut tai kappaleet jotka oli merkitty roomalaisella ykkösellä, joita tuohon määrään mahtui muutamia. Sitten kokeilin sanaparia "I am", "minä olen". Sain 520 tulosta. Ehkä liian iso urakka sekin. Sitten kirjoitin hakuun "I am with you" "minä olen kanssasi". Täytyy myös huomioida, että haku antaa tuloksiksi myös sellaisia lauseita missä nämä sanat eivät ole perättäisessä järjestyksessä, vaan kaikki lauseet mitkä sisältävät kyseiset sanat. Sain tulokseksi 16 osumaa. Toteutettava määrä.
Tuli myös eräänä aamuna mieleeni kun sängyssä herättyäni kaikenlaista mietin, että kuinka tinkimätön J on Kurssissaan kielensä kanssa, mitä tulee termiin "veli". Löytyykö Kurssista "siskoja". Tällähän ei tietenkään Jumalan opettajille/oppilaille ole mitään merkitystä, koska me emme ole sukupuolia, emmekä kehoja ja siten emme edes ihmisiä, vaan ikuista muuttumatonta aineetonta henkeä ja mielemme on yhtä ja yksi, eikä siinä ole mitään sukupuolia, eroja tai osia. Olin muistavinani, että olin Kurssista lukenut lauseen kaikki "siskot ja veljet" tai vastaavaa. No, noustuani avasin taas Acim onlinen ja kirjoitin hakuun "sister", "sisko". Sain yhden osuman, eikä sekään ollut itse Kurssista, vaan sen lisäosasta, Rukouksen laulusta. Olin vain monesti soveltaessani Kurssin oppeja jokapäiväisessä elämässäni, käyttänyt mielessäni myös termiä sisko, esim: "Pyhä Henki, Sinä tiedät mikä on parhaaksi minulle ja kaikille siskoille ja veljilleni..." Tämä oli sitten aiheuttanut sen, että olin muistavinani että itse Kurssissa myös näin olisi sanottu. Rukouksen laulun toisessa luvussa, Anteeksianto, ja sen johdannossa sana esiintyy kaksi kertaa, siinä kaikki, eikä siinä edes viitata ihmisiin, vaan siihen miten rukous on anteeksiannon sisko:
³Forgiveness is prayer's ally; sister in the plan for your salvation. ⁴Both must come to hold you up and keep your feet secure; your purpose steadfast and unchangeable. ⁵Behold the greatest help that God ordained to be with you until you reach to Him. ⁶Illusion's end will come with this. ⁷Unlike the timeless nature of its sister, prayer, forgiveness has an end. (ACIM, S-2.in.1:3-7) [RL-2-J-1]
Samalla tavalla kuin J on tinkimätön puhtaan nondualismin kanssa eikä tee sen suhteen mitään myönnytyksiä - harhat ovat harhoja, totuus totta - myös tekstin muoto, sen kieli, noudattaa tätä samaa periaatetta. Antakaamme siis Kurssin olla sitä mitä se on. Niin J on halunnut sen olevan ja niin sen täytyy olla. Keskittykäämme sen sanomaan ja sisältöön, muodot, kaikki ilmiömaailman muodot eivät ole tärkeitä, kunhan ymmärrämme sisällön. Ja kuten itse Kurssikin sanoo, se ei ole ainoa "tie Kotiin", vaan universaaleja oppikursseja on tuhansia muita muissa muodoissa ja että niillä kaikilla on sama lopputulos.
Tämän erikoisen oppikurssin käsikirja on tarkoitettu erikoismuotoisen yleismaailmallisen oppikurssin opettajille. On olemassa tuhansia muitakin muotoja, mutta kaikilla niillä on sama lopputulos. Ne pelkästään säästävät aikaa. Aika vain kuluu niin verkkaisesti. Maailma on nyt hyvin uupunut. Se on vanha ja väsynyt ja vailla toivoa. Lopputulos ei ole koskaan ollut epävarma, sillä mikä voisi muuttaa Jumalan Tahtoa? Mutta aika muutoksen ja kuoleman harhoineen kuluttaa maailman ja kaiken siinä olevan loppuun. Ajalla on kuitenkin loppunsa, ja juuri se on Jumalan opettajien tarkoitus saada aikaan. Sillä aika on heidän käsissään. Se oli heidän valintanaan ja se heille annetaan. [OK-1-4]
Sain siis 16 osumaa "minä olen kanssasi" sanoille. Tässä kaikki ne kohdat Kurssista:
T-4-IV-2:9
T-4-VI-5:6
T-5-VI-11:1
T-7-III-1:7(+8)
T-7-III-1:9
T-7-V-10:1
T-8-III-4:8
T-8-IV-2:4
T-8-IV-2:6
T-8-IV-3:8
T-8-V-5:7
T-9-V-1:5
T-13-V-7:10
T-13-VI-8:6
OT-H-329-1:4
OT-II-14-2:3
(Nämä lainaukset ja kohdat on tulossa tähän, kunhan ehdin ne kirjoittaa. Siihen asti voi niitä halutessaan lukea fyysisestä IOK:stä tai Acim onlinesta ⇨.)
© Kenneth Wapnick, Foundation of Inner Peace.
Pyhän Hengen johdatusta
Eräs muistion lukija, jolle olen myös vastannut muistion sivuilla, kirjoitti seuraavaa:
Olen
opiskellut IOK:a vasta vajaan vuoden ja ymmärrän etten vielä
paljoa siitä ymmärrä. Ja kurssissahan sanotaan, että se ei ole
kaikille. Tuli mieleen, että tarkoittaako se, että ei VIELÄ?
Tässä
päivänä muutamana tuli eteen sitten vinkki tai muistikuva kirjasta
"Vihkimys"(Elizabeth Haich)
Tiesin,
että olin sen lukenut joskus 20 vuotta sitten, mutta lainasin sen
nyt uudestaan ja olin aivan hämmästynyt. Vaikka teos on
kaunokirjalliseen tyyliin kirjoitettu, löysin sieltä kohtia, jotka
tukivat Kurssin sanomaa. Ja ymmärsin, että juuri niin kuin sanoit:
Pyhis voi puhua meille erilaisten kanavien kautta! Tätä kirjaa
lukiessani löysin anteeksiannon sekä itseäni ja minua vastaan
"hyökänneitä" persoonia kohtaan. Tämän kirjan tarinan avulla
oivalsin myös kuinka muodot eri unissa vaihtelevat ja mikään
niistä ei ole todellista. Ja kaikki mitä unissa "tapahtuu" on
vain mahdollisuus oppia antamaan anteeksi (ja todellisuudessahan
mitään ei oikeasti tapahtunutkaan)
Nyt
jään mielenkiinnolla odottamaan pysyykö tämä oivallus ja
pystynkö hoitamaan käytännön asiat neutraalisti ja tuntemaan
rakkautta näitä veljiäni kohtaan.
Mielestäni tämä on juuri kuten sanoit. Kurssi ei ole kaikkia varten - vielä. Lineaarisessa elämien kierrossa me eri ajoissa tulemme kosketuksiin sellaisten opetusten kanssa, mikä sillä hetkellä sopii meille parhaiten, jonka olemme valmiit hyväksymään - oli kyseessä sitten dualismi, semi-dualismi, nondualismi tai puhdas nondualismi - ja se on aina jotain joka valmistelee meitä seuraavaa varten. Saatamme tutkiskella Ihmeiden oppikurssia ja hylätä sen sellaisena mitä emme ymmärrä tai koemme hyvin paljon vastustusta sitä kohtaan, kun taas näennäisesti toisessa ajassa kohtaamme Kurssin jälleen ja nyt se näyttäytyy meille aivan toisessa valossa, tunnumme ymmärtävän sitä paremmin, koska mielessämme on kaikki oppi "edellisistä" elämistä ja edellisistä elämän luokkahuoneista, olemme kiivenneet ylöspäin valaistumisen tai heräämisen tikapuita. Näin tietenkin käy muidenkin kuin vain Kurssin kohdalla, oli kyse sitten raamtusta tai muista henkisen tiedon opeista ja kirjoista ja teksteistä. Lopultahan me kaikki löydämme sille viimeiselle tasolle neljästä henkisestä asenteesta, jotka siis ovat dualismi, semi- tai puolidualismi, nondualismi ja puhdas nondualismi. Jokainen saapuu tuolle tasolle jossain omalla aikajanallaan joka alkoi perisynnin ajatuksesta ja egoon samaistumisesta ja päättyy ajan loppumiseen, pelastukseen eli heräämiseen totuuteeen ja ykseyteen ja maailmankaikkeus katoaa, koska sille ei enää ole tarvetta ja sen syy on tunnustettu eimiksikään, olemattomaksi jota ei voi olla ja syyn seuraus - maailmankaikkeus - katoaa, koska seuraus ei voi olla kun sen syy katoaa. Eli ego on tehty tekemättömäksi, joten myös egon maailma katoaa.
On hienoa löytää uusiavanhoja kirjoja, romaaneja ja muita, jotka resonoivat täysin eri ja uudella tavalla kun silloin, kun ne luettiin ensi kerran vuosia tai vuosikymmeniä sitten ja nyt ne avautuvat aivan uudessa valossa. IOK:n oppilaana/opettajana oleminen ei tarkoita että meidän täytyisi pitäytyä vain siinä, kun nyt olemme löytäneet "viimeisen opin". Pyhän Hengen inspiroimia tekstejä löytyy maailmasta yllin kyllin, ja jokainen joka niitä etsii vilpittömästi löytääkseen totuuden, kyllä löytää niiden äärelle, kuten lukijankin kommentissa todetaan. Ja mitä pidemmälle henkisellä polulla kuljetaan, sitä helpommaksi tulee sen tunnistaminen, mikä teksti on Pyhästä Hengestä - Hänen innoittamaa - ja mikä taas egosta.
Oppilaan työkirjan epilogissa sanotaan, osoitettuna Pyhälle Hengelle, "salli että Hän valmistaa sinua vielä lisää." Tätä Pyhä Henki meiltä odottaa. Että me käännymme Hänen puoleensa ja tunnustamme halumme seurata vain Häntä, kuunnella vain Hänen Ääntään, joka puhuu Jumalan puolesta meille meidän mieliimme ja kertoo meille totuutta Itsestämme, veljistämme ja Jumalasta. Hän ei vaadi muuta tehdäkseen tämän ja toimiakseen mielessämme meidän hyväksemme, mutta ilman pyyntöä ja meidän vapaaehtoista halukkuuttamme kutsua Hänet mieleemme, Hän ei voi tulla parantamaan mieltämme jos emme sitä vapaasta tahdostamme pyydä ja halua, koska Hänessä - kuten ei totuudessa, eikä ykseydessäkään - ole hyökkäystä. FTCM sanoo seuraavanlaisesti:
"The Self that you are, waits for your return. It has been waiting since the separation, and It will wait until you are ready to welcome It back. You could be reunited with your Self in an instant if you were to desire this wholly, and this only. Because this desire is weak and partial, the reunion seems to take time, even a long time. How long it takes is your decision, for willingness is needed, and nothing can or will be forced upon you. Always is your free will respected, and never will it be violated."
"Itse, joka sinä olet, odottaa paluutasi. Se on odottanut eroamisesta asti, ja Se odottaa niin kauan, kunnes olet valmis toivottamaan Sen takaisin. Voisit yhteenliittyä uudelleen Itsesi kanssa välittömästi jos haluaisit sitä täysin ja vain sitä. Mutta koska tämä halu on heikko ja osittainen, yhteenliittyminen näyttää kestävän, jopa pitkän aikaa. Kuinka kauan, se on sinun päätöksesi, koska halukkuus on tarpeen, eikä sinua pakoteta, eikä tulla pakottamaan mihinkään. Sinun vapaata tahtoasi kunnioitetaan aina, eikä sitä koskaan loukata."
FTCM-I-3-III-8
Sairauden eli illuusion parantamista - magiaa.
Me joudumme turvautumaan täällä ollessamme siihen mitä Kurssi kutsuu magiaksi. Esimerkiksi lääkkeet joita syömme ovat magiaa. Kuten tietysti ilma jota hengitämme ja vesi jota juomme. Kun mielemme pystyy hyväksymään jonkin lääkkeen pelotta, sillä tuntuu olevan meihin vaikutusta, olomme helpottuu esimerkiksi kivuissa. Magiassa ei siis ole mitään pahaa. Me tarvitsemme lääkkeitä milloin mihinkin sairauksiin ja hyvä niin jos niistä on meille apua. Sen lisäksi, kun ymmärrämme että kaikki kipu ja sairaus on mielessä oleva illuusio, ei koskaan kehossa vaikka meillä on kokemus että niin olisi, voimme käyttää mieltämme auttaaksemme itseämme kehollisissa kipu- ja sairaustiloissa. A Passerby:n viimeisessä uutiskirjeessä hän kertoi sairastumisestaan pahaan ja pitkittyneeseen flunssaan ja jakoi Garyn ja Cindyn aikaisemmin jakaman parantumisen/parantamisen ajatusprosessin, joka oli seuraavanlainen:
"Voin päättää olevani terve ja valita rauhan. Kärsiminen on tarpeetonta. Näen unta siitä että olen keho joka voi kärsiä, mutta minä en ole keho."
Itse jatkaisin vielä: Olen ikuinen, viaton Henki. Mieleni paranee kun annan sen Pyhälle Hengelle parannettavaksi. Samalla kehoni paranee, koska se palvelee vain pelastuksen ja Sovituksen päämäärää."
Erilaisissa kipu-sairaustiloissa tästä voi olla apua, haittaa siitä ainakaan ei varmaan ole, jos tämän ajatusprosessin käy mielessään läpi esimerkiksi ennen nukahtamista tai sitten milloin vain tarvitsee lisäapua. A Passerby:n postauksen voi lukea täältä ⇨https://apasserby.substack.com/p/i-can-decide-to-be-well
Tästä Kurssi käyttää nimitystä kompromissilähestymistapa. Seuraavassa sitä selittää Ken Wapnick luennossaan Onnellinen Uni, joka löytyy muistioista kokonaisena nimellä Onnellinen Uni - Salainen Uni ⇨.
Kompromissilähestymistapa
Yksi tapa, jolla Jeesus auttaa meitä terapeuttinamme, on saada meidät katsomaan elämäämme ja ymmärtämään, että kaikki on samaa. Siitä syystä, miksi meidän täytyisi vaivautua analysoimaan jokaista elämämme osaa, jokaista ihmissuhdetta? Ne ovat kaikki samaa. Se kaikki on yritys todistaa että Jumala oli väärässä ja ego oikeassa. Siihen kaikki tiivistyy. Ero on todellisuutta, uhriutuminen on todellisuutta ja Ykseys on valhetta. Erittäin yksinkertaista. Toisin sanoen, kaikki elämässämme ilmaisee joko egon uskoa erillisiin päämääriin, minkä kanssa sinä ja minä olemme aina ristiriidassa, tai kaikki elämässämme ilmaisee jaettua yhteistä päämäärää missä olemme yhtä ja samanlaisia. Se ei kuitenkaan ole niin yksinkertaista täällä maailman unien tasolla, koska nämä unet, kuten me kaikki tiedämme, muuttuvat uskomattoman monimutkaisiksi uskomattoman nopeasti. Ihmissuhteet ovat poikkeuksellisen monimutkaisia. Kehon käsitteleminen on äärimmäisen monimutkaista, puhumattakaan toisten kehojen käsittelemisestä ihmissuhteissa. Mutta kun palaat mieleen, se on hyvin yksinkertaista. Se on joko egon tai Pyhän Hengen ajatusjärjestelmä; se on joko egon erillisiä etuja ja pääämääriä tai Jeesuksen yhteisiä etuja ja päämääriä. Mutta se ei toimi niin kauan kuin keskitytään maailman uneen. Sinun täytyy palata salaiseen uneen ja sitten käyttää kaikkia muotoja, kaikkia unen osia saadaksesi itsesi takaisin siihen yksinkertaisuuteen, mikä on todellisuutta.Tämä ei missään tapauksessa pidä tulkita siten, että sinun ei pitäisi mennä terapeutin vastaanotolle, jos sinulla on vaikeuksia. Tällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, mitä teet täällä. Terapeutin tapaaminen on esimerkki siitä, mitä kurssi kutsuu taikuudeksi, eikä Kurssi ole taikuutta vastaan. Taikuutta on kaikki se mitä teemme ratkaistaksemme ongelman, joka ei ole mielen tasolla. Ihme tuo ongelman takaisin mieleen, minkä vuoksi se Kurssissa on vastakohtana taikuudelle. Taikuus tuo ongelman maailmaan ja sitten saa meidät ratkaisemaan ongelman täällä. Kuitenkin, kuten Jeesus selittää luvussa 2, taikuuden käyttö ei ole pahaa tai syntiä, koska emme olisi valinneet kehoa turvasatamaksemme, emmekä olisi valinneet maailman unta, jos emme olisi pelänneet mieltämme. Ja siksi ei olisi mitenkään hyödyllistä palata takaisin mieleen nopeasti ja heti, koska pelkään sitä niin paljon. Tarvitsemme toisinaan sitä, mihin Jeesus viittaa kompromissina. Itse asiassa hän puhuu siitä kappaleessa kompromissilähestymistapa. (katso T-2.IV.4, 5).Taikuuden käyttö on kompromissilähestymistapa. Jos minulla on päänsärkyä, otan aspiriinin; Jos minulla on ratkaisemattomia tunne- tai suhdeongelmia, menen terapeutin luokse. Kaikki tämä auttaa minua sillä tasolla, jolla uskon olevani. Jossain vaiheessa kuitenkin tajuaisin, että taikuus auttaa lievittämään ahdistustani riittävästi, jotta voin alkaa katsoa ei maailman unta, vaan salaista unta ja siten tajuta, että kaiken ahdistukseni syy millä tahansa tasolla, on mieleni päätös egon puolesta. Mutta melkein koskaan emme voi tehdä tätä yhtäkkisesti. Itse asiassa toinen erittäin tärkeä kohta puhuu siitä, kuinka emme siirry painajaisista suoraan heräämiseen (T-27.VII.13). Emme palaa ulkoisesta unesta suoraan salaiseen uneen ja sitten salaisesta unesta taivaaseen, koska olemme niin kauhuissamme. Tuossa kohdassa Jeesus sanoo, että tarvitsemme lempeämpiä unia, eli Pyhän Hengen onnellisia unia, jotka johtavat meitä hitaasti, askel askeleelta, jotta voimme kasvaa varmemmiksi siinä ettemme tuhoudu samalla kun palaamalla takaisin mieleemme ja että mukanamme on rakastava, lohduttava läsnäolo, joka kulkee kanssamme tällä matkalla.Me kaikki tarvitsemme taikuutta. Kuten aina haluan huomauttaa, hengitys on taikuutta. Meillä kaikilla on hyvin erityinen suhde happeen, koska uskomme, että ilman happea me kuolemme. No, mikä siinä kuolisi? Se, mikä kuolisi, on illuusio, mutta Jeesus ei missään kohtaa Kurssia ehdota, että meidän ei pitäisi hengittää tai syödä. Itse asiassa hän kertoo meille useammin kuin kerran, että Pyhä Henki ei ota meiltä erityissuhteitamme pois; Hän muuttaa ne, mikä tarkoittaa, että Hän muuttaa niiden tarkoituksen (katso esimerkiksi T-15.V.5; T-17.IV.2:3). Joten nyt syy siihen, miksi menet taikurin puoleen, olipa kyseessä lääkäri tai psykoterapeutti, on se, että se auttaa sinua. Tämä taikuuden käyttö auttaa sinua saavuttamaan pisteen, jossa voit valita ihmeen taikuuden sijaan. Mutta et ole vielä täysin valmis siihen, joten käytät kompromissilähestymistapaa täysin tietoisena siitä, mitä teet. Tämä ei taaskaan tarkoita, että sinun ei pitäisi tehdä sitä, mitä tavalliset ihmiset tekevät, kun heillä on ongelmia - psykologisia, fyysisiä, taloudellisia, sosiaalisia tai muita ongelmia.Jopa tänne luennolle tuleminen on eräänlaista taikuutta, mutta se ei tarkoita, etteikö sinun pitäisi tulla. Tänne tulemisesi tarkoituksena pitäisi olla, että se auttaa sinua ymmärtämään paremmin, mitä Kurssi sanoo, jotta voit työskennellä sen kanssa tehokkaammin. Mutta ymmärrä, että Ihmeiden Oppikurssi on taikuutta. Se on kirja, eikö? Se on taikuutta. Se on illuusio, oikeamieliseksi tulemisen symboli, symboli Pyhän Hengen luokse menemisestä mielessäsi ja avun pyytämisestä. Mutta koska ajattelemme olevamme kehoa emmekä mieliä, tarvitsemme jotain nimeltä Ihmeiden Oppikurssi. Tarvitsemme jonkun nimeltä Jeesus, (tai J, Y'shua, Pyhä Henki, Henkinen Silmä, Buddha, Krishna tai mikä hyvänsä mikä meille symboloi korkeampaa voimaa joka on yhteytemme Jumalaan.*) jonka voimme tunnistaa opettajaksemme, koska pelkäämme edelleen liikaa rakkauden epäspesifistä abstraktia läsnäoloa mielessämme. Tarvitsemme tämän rakkauden erityisiä muotoja. Vaara piilee siinä, että olemme niin ihastuneet muotoon, että uskomme pelastuksen olevan Ihmeiden Oppikurssi tai pelastuksen olevan Jeesus tai mikä tahansa maallinen keho. Kuten Jeesus sanoo yhdessä kohtaa Tekstiä, jokaisen opettajan "todellinen tavoite" on tehdä itsestään tarpeeton ja merkityksetön. (T-4.I.5). Joten opit niin paljon kuin voit. Tämän kurssin yhteydessä se tarkoittaa ei-mielellisyyden ja mielellisyyden eron oppimista, jotta palaat yhä enemmän mieleen, kun ymmärrät, että olet oma opettajasi, mutta et omana egonasi! Pyhä Henki on yksinkertaisesti symboli siitä, että olet oikeassa mielessäsi, ja se tapahtuu vasta koko matkan lopussa. Siihen asti tarvitset taikuutta.Taikuuden käyttötarkoitukseen keskittyminen auttaa välttämään tarpeettomia konflikteja. Eli jos käytän taikuutta keinona välttää kotiin paluuta ja heräämistäni unesta, maksan syyllisyyden ja rangaistuksen hinnan jne. (eli teen taikuudesta, kaikista fyysisyydestä totta eli uskon fyysisen maailman todelliseksi eli valitsen egon ajatusmallin, kuten me olemme niin kauan tehneet ja kuten suurin osa ihmisistä edelleen tekee, vahvistan egon ajatusmallin alkulähdettä - salainen uni - eli syyllisyyttä ja pelkoa projisoidessani sitä muihin tai itseeni eli tuomitessani milloin mitäkin.*)
Eli siis koenko syyllisyyttä ja syyllistänkö muita, mikä on egon ajatusmalli, vain annanko anteeksiannon levätä kaikkien, mukaan lukien itseni, päällä; kaikki ovat viattomia, Jumalan Poika kaikissa Yksi. Minä olen sellainen miksi Jumala minut loi. Minä en ole keho. Olen ikuinen, rajaton ja kuolematon Henki. Minun ja kaikkien veljieni mielet ovat yhtä.
Mtk.