Anteeksianto ja sen osatekijät - Pursah
Pursah: Sanoimmekin jo aiemmin, ettei riitä että vain tietää maailman olevan harhaa. Idea on siinä, että on opittava antamaan anteeksi päästäkseen kotiin. Kurssin metafyysisyyden ymmärtäminen on tärkeää, jotta ymmärtäisi anteeksiantamisen merkityksen, mutta joidenkin ihmisten kohdalla saattaa olla parempi painottaa ensin anteeksiantamista ja vasta sen jälkeen alkaa vähitellen puhua maailman unenomaisesta luonteesta. Me toimimme sinun kohdallasi täysin päinvastoin, mutta sen kaltaisen kirjan, kuin mikä tulee olemaan tulosta meidän virailuistamme, ja useimpien ihmisten kanssa käymiesi keskustelujen välillä on suuri ero. Et tule opettamaan kellekään koko Kurssin sisältöä. Tämä merkitsee sitä, että ihmiset pitäytyvät Kurssin opetuksissa vain silloin, jos jokin kuulostaa heistä oikealta tai herättää heidän mielenkiintonsa. Älä yritä hallita näitä tapahtumia. Ole vain oma itsesi ja anna Pyhän Hengen työskennellä ihmisten kanssa. Pyydä toki opastusta ja jaa kokemuksesi muiden kanssa, jos haluat tehdä niin, mutta älä yritä muuttaa maailmaa tai ketään toista ihmistä. Annan vain anteeksi - hiljaisesti. Älä mene sanomaan ihmisille: "Annan sinulle nyt anteeksi." Tästä pääsemmekin takaisin käsillä olevaan aiheeseemme.
Sano jotakin Kurssista, jotakin mikä vain tulee mieleesi - nopeasti.
Gary: Hyvä on. Tämä on eräs lempikohtiani.
Minä en ole keho. Olen vapaa. Sillä olen yhä sellainen, miksi Jumala minut loi. []
Pursah: Tuo on hyvä kohta. Se on työkirjasta, jossa sanotaan myös:
...Egon mielestä keho on tärkeä, koska se asuu siinä, ja elää yhtyneenä kotiin, jonka se on itselleen tehnyt. Se on osa harhakuvaa, joka on suojellut sitä, niin ettei sitä itseään ole havaittu kuvitteluksi. []
Jos sinäkin ajattelit ennen Kurssin lukemista, että olet keho, voit olla varma, että muutkin ajattelevat olevansa keho. Tärkeä osa anteeksiantamista on se, että haluat opettaa muille hiljaisesti, etteivät he ole yhtä kuin kehonsa. Tällä tavoin mielesi oppii varmaksi sen, että sinä et ole keho. Kuten Kurssi asian ilmaisee:
Niin kuin opetat, niin opit. []
Koeta muistaa tämä, kun menemme eteenpäin. Kuten olemme jo sanoneet, kun annat anteeksi muille, oikeastaan annat anteeksi itsellesi. Aion puhua anteeksiantamisen eri osatekijöistä. Kaikki oppimasi sulautuu tähän asenteeseen, kunnes anteeksiantaminen tapahtuu itsestään. Useimpien ihmisten täytyy ajatella, eritoten ensimmäisten vuosien aikana, anteeksiantamista sitä tehdessään. Sinusta tulee mestari, kun koko ajatusprosessisi on anteeksiantava. Tällaiset oikea-mieliset ajatukset alkavat vähitellen hallita mieltäsi egon sijaan. Eteesi tulee tilanne tai tapaat jonkun, jolle sinun tulee antaa anteeksi, ja noudattamalla Työkirjan opastusta olet oppinut suhtautumaan oikea-mielisin ajatuksin tuohon tilanteeseen tai henkilöön. Käyttämällä Kurssin ajatustapaa kokonaisuudessaan - Tekstiosa ja Opettajan käsikirja mukaan lukien - anteeksiantava asenteesi vahvistuu entisestään.
Anteeksiantavat ajatuksesi eivät tule yleensä olemaan lineaarisia. Eri ajatukset toimivat parhaiten eri ihmisten kohdalla. Kurssin holografisesta luonteesta on valtavasti apua, sillä kaikki sen ajatukset liittyvät toisiinsa. Voidaankin sanoa, että hologrammin tavoin Kurssin koko ajatusjärjestelmä löytyy kaikista sen jaksoista tai että Kurssin jokainen osa sisältää koko kokonaisuuden.
...
Olemme myös sanoneet, että se mitä teet on seurausta ajatuksistasi. Tämä ei tarkoita sitä, että tulet aina käyttäytymään täydellisesti. Kun Kurssissa puhutaan siitä, miten Jumalan opettaja tulee täydelliseksi täällä, sillä viitataan täydelliseen anteeksiantoon, ei täydelliseen käytökseen. Eikä pelkästään rakkautta ja anteeksiantoa opettavan Pyhän Hengen ajattelutavan tuloksena koskaan ole väkivalta - se on vain ihmisen omaa itsevihaa, joka näyttäytyy hänen ulkopuolellaan. Kurssin metafyysinen opetus on rakennettu Jumalan ja erkaantumisen epätodellisuuden varaan, ja se täytyy välttämättä oppia tuntemaan. Anteeksianto on se kitkakohta, jossa kumi osuu asfalttiin. Ilman anteeksiantoa kaikki metafysiikka on hyödytöntä. Tämän takia sanomme Kurssin olevan käytännöllinen. Pohjimmiltaan ei ole kuin kaksi asiaa, mitä voit tehdä. Kuten Kurssi opettaa:
Joka ei halua antaa anteeksi joutuu tuomitsemaan, sillä hänen täytyy osoittaa oikeaksi se, ettei hän onnistu antamaan anteeksi. []
Sinun tehtäväsi on opettaa anteeksiantoa. Olemmekin jo sanoneet sinulle, että opettaminen on toteennäyttämistä. Kurssissa sanotaan myös:
En kutsu marttyyreita vaan opettajia. []
Anteeksianto ei koskaan johda väkivaltaan mutta tuomitseminen sen sijaan saa aina aikaan jonkinlaisen kielteisen vaikutuksen muodon tasolla, vaikka kyse olisi ainoastaan omasta terveydestäsi. Väkivalta on äärimmäinen ja järjetön pelon, tuomitsemisen ja vihan jatke. Egon harhainen ajattelutapa johtaa aina jonkinlaiseen väkivaltaan ja murhaamiseen, sillä se vaatii sen, että yksilö näkee vihollisensa - tai ongelmansa havaitun aiheuttajan - itsensä ulkopuolella. Niin teet sinäkin, mutta sinä olet löytänyt tien pois. Kääntämällä egon ajattelutavan päälaelleen vapautat pelkosi etkä projisoi niitä mihinkään.
Pyrkiessäsi pelastukseen missään ei ole ketään, jota voisit syyttää ainoasta todellisesta ongelmastasi, jonka vertauskuvia kaikki muut ongelmasi ovat. Sekä syy, joka on päätös uskoa erkaantumiseen Jumalasta, että ratkaisu, joka taas on Sovituksen periaate, ovat molemmat mielessäsi - jossa sinulla on nyt valta valita Pyhän Hengen Vastaus.
Tutkitaanpa hieman anteeksiantamisen eri osatekijöitä. Opi ne ja muista ne hyvin, rakas oppilas. Jos kykenet muistamaan ne silloin, kun ego jarkuvasti houkuttelee sinua uskomaan olevasi keho, pääset anteeksiantajien kunniagalleriaan. Nämä ajatukset ovat tie pelastukseen ja paluulippusi kotiin - jos pääset siihen pisteeseen, missä sovellat niitä säännöllisesti käytäntöön.
Gary: Oletan että anteeksiantajien kunniagalleria on vain vertauskuva, koska satun olemaan baseballfani?
Pursah: Huomaatko? Osaat jo erottaa kirjaimellisesti ja vertauskuvallisesti otettavat seikat toisistaan.
Gary: Hyvä on, käydään asiaan. Olen tottunut työskentelemään palkatta, joten kerro jo siitä enteeksiantokeikasta. Ymmärräthän että lasekn leikkiä? Taivaasta voi tuskin sanoa ettei se ole mitään.
Pursah: Se on totta. Eikä sinun tarvitse odottaa siihen asti kunnes valaistut saadaksesi kokea anteeksiantamisesi edut. Kuten Kurssissa sanotaan:
Mielen tyyneys ei ole vähäinen lahja. [OK-20-4-:8]
Pidä tämä mielessäsi ja ymmärrä, että anteeksiannon harjoittamisen eräs tekijä, silloin kun olet haastavassa tilanteessa, on muistaa näkevänsä unta. Sinä olet käsikirjoittanut unen ja saanut siinä esiintyvät hahmot näyttelemään tahtosi mukaan, jotta voisit nähdä alitajuisen syyllisyytesi itsesi ulkopuolella. Jos muistat näkeväsi unta, silloinhan ei ole olemassa mitään muuta kuin oma projektiosi. Kun uskot tämän - ja usko syntyy vain harjoituksesta ja kokemuksesta - silloin sen, minkä näet ja jolle nyt annat anteeksi, ei tarvitse vaikuttaa sinuun mitenkään. Kuten Kurssi asian ilmaisee:
Ihme saa aikaan sen, että tiedät näkeväsi unta ja että sen sisältö ei ole totta. Se on aivan ratkaiseva askel, kun ollaan tekemisissä harhojen kanssa. Kukaan ei niitä pelkää, kun hän havaitsee, että hän itse teki ne. Pelkoa piti voimassa se, ettei hän käsittänyt, että hän itse oli unen käskirjoittaja eikä se henkilö, joka unessa esiintyi. [T-28-II-7]
Tämä lainaus oli Kurssin kohdasta "Seurausten ja syyn kumoaminen", jossa sanotaan myös:
Ihme on ensimmäinen askel, jonka avulla syylle annetaan takaisin syy-yhteyden tehtävä eikä seuraus. [T-28-II-9:3]
Gary: Uni onkin nyt minun uneni eikä kenenkään muun, koska meitä on vain yksi. Todellisuudessa ei ole mitään muuta kuin oma projektioni, jonka muistan nyt jälleen ottamalla siitä vastuun.
Pursah: Juuri niin. Muista, ettei se merkitse sitä, etteikö olisi olemassa näennäisesti erillisiä mieliä, jotka luulevat olevansa olemassa, mutta heidän on sinun laillasi opittava tuntemaan totuus, jotta koko mieli voisi jälleen olla yhtä. Kuten sanottu, kaikesta tästä tulee osa annettasi, mutta alkuun on helpompi ajatella asioita erillisinä tekijöinä. Kun sinusta tulee syy seurauksen asemasta, toinen anteeksiantamisen osatekijä on antaa anteeksi sekä projisoimilleen kuville ja sille, että uneksii ne.
Tiedätkin jo Kurssin käskevän sinua antamaan anteeksi veljellesi sen, mitä hän ei ole tehnyt. Tämä on todellista anteeksiantoa, sillä kuten Kurssi sanoo, näin et tee virheistä todellista. Et tee harhakuvistasi tosia vaan tuot harhakuvasi totuuteen. Sinun on aika antaa itsellesi anteeksi se, että olet ylipäätään alkanut uneksia tätä koko sotkua. Jos mitään ei kerran ole tapahtunut - ja jos Kurssi jotakin opettaa, se opettaa nimenomaan, ettei mitään ole tapahtunut - silloin sinä olet viaton. Kun siis annat anteeksi siskoillesi ja veljillesi, mielesi tajuaa samanaikaisesti, että sinäkin olet saanut anteeksi. Muista, että olemme myös kertoneet Kurssissa sanottavan, että millaisena näet toisen, tällaisena näet itsesi.
Gary: Jos ketään ei olekaan missään ja uskon Kurssiin, oikeastaan on vain Kristus. Jos valitsen, että näen vain tämän kaiken sen sijaan, mitä fyysiset silmäni minulle näyttävät, silloin Kristuksen täytyy olla se, mikä minä olen.
Pursah: Oikein hyvä. Siinä näet. Anteeksiannon kaikki osatekijät sopivat yhteen. Jos kaikki näkemäsi ihmiset ovat Kristus, sinäkin olet. Jos vastaat egon arvostelevuudella ja pidät totena sitä unta, että kaikki muutkin ovat egoja, silloin sinäkin luulet olevasi ego. On totta, ettei missään ole ketään. Sanon toistaakseni tärkeän asian, että näkemäsi ihmiset luulevat olevansa olemassa - aaveiden lailla. Kuten Kurssi sanoo kohdassa "Suurempi yhteenliittyminen":
Älä näe veljesi kanssa samaa unta, vaan liity häneen, sillä siellä, missä liityt Hänen Poikaansa, Isäkin on. [T-28-IV-10]
Ja seuraavassa kohdassa "Pelon unien vaihtoehto":
Sinä et näe samaa painajaista, jos annat anteeksi unennäkijälle ja näet, että hän ei ole tekemänsä uni. Näin hän ei myöskään voi olla osa omaa untasi, jolloin molemmat olette siitä vapaat. [T-28-V-3]
Gary: Tämä anteeksiantaminen saa minut siis vähitelleen heräämään unestani?
Pursah: Kyllä. Jos heräisit yhtäkkiä kokonaan, vakuutan sinulle, ettei se olisi miellyttävää. Sinun täytyy olla valmis toisenlaiseen elämänmuotoon. Edes tässä elämässä, jossa ihmiset kuvittelevat olevansa kehoja, muutosta ei oiken haluta - vaikka jotkut teenskentelevätkin haluavansa sitä. Kerroimme aiemmin, että J ihaili Platonin tarinaa luolasta, jota äidilläsi oli tapana lukea sinulle. Hän viittaa tähän tarinaan seuraavassa otteessa kurssista, joka osoittaa, että sekä sinä että lähimmäisesi vastuttatte niin tietoisesti kuin alitajuisestikin totuutta. Se myös opastaa sinua olemaan odottamatta, että kaikki olisivat samaa mieltä kanssasi tässä elämässä.
Vuosikausiksi painaviin kahleisiin kytketyt vangit - nälkäiset ja riutuneet, heikot ja uupuneet, niin pitkään pimeyttä katselleet, että eivät enää edes muista, millaista valo on - eivät suinkaan hyppää riemusta ylös sillä hetkellä, kun heidät päästetään vapaiksi. Heiltä kuluu hetki, enne kuin he ymmärtävät, mitä vapaus on. [T-20-III-9]
Sinun tehtäväsi on antaa anteeksi eikä anella yhteisymmärrystä niiltä näennäisesti erillisiltä mieliltä, joille annat anteeksi. Samaa anteeksiantamisen osatekijää voi tarkastella toisellakin tavalla, kuten seuraavassa lainauksessa Työkirjasta tehdään:
On olemassa hyvin yksinkertainen tapa löytää todellisen anteeeksiantamuksen ovi ja havaita, että se on apposen auki toivottamassa sinua tervetulleeksi. Kun sinusta tuntuu, että haluat syyttä jotakuta jostakin synnin muodosta, älä anna ielesi askarrella sen parissa, mitä luulit hänen tehneen, sillä se on itsepetosta. Kysy sen sijaan itseltäsi: "Syyttäisinkö itseäni, jos olisin tehnyt samoin?" [OT-134-9]
Sen sijaan, että syyttäisit itseäsi, muista että toisen rakkauden pyyntö on sinun rakkauden pyyntösi. Sinun tulisi olla kiitollinen muille; sinä tarvitset heitä ihan yhtä paljon ku he tarvitsevat sinua. Ilman näkemiäsi kuvia ja ihmettä et löytäisi tietäsi ulos ikinä.
Nämä kuvat ovat vertauskuvia sille, mitä omassa alitajuisessa mielessäsi on, ja ilman niitä tiedostamaton syyllisyytesi pysyisi sinulta piilossa loputtomiin - eikä olisi mitään ulospääsytietä. Pyhä Henki käyttää hyväkseen egon itsensä suojelemiseksi luomaa keksintöä sen tekemättömäksi tekemiseen. Hänen keksintöjään voi käyttää ainoastaan hyvään. Älä välitä tuloksista, jotka mahdollisesti ilmenevät tai jäävät ilmenemättä muodon tasolla. Ole kiitollinen siitä, mitä anteeksiantaminen ja pyhä Henki sinulle tekevät. Antamalla anteeksi veljillesi ja siskoillesi juuri kuvaillulla tavalla pääset takaisin sen yhteyteen, mikä todella olet. Näin kerrot koko maailmalle sekä näkemillesi kuville ihmisten kehoista, ettei heidän käytöksensä voi vaikuttaa sinuun mitenkään, ja elleivät ne voi vaikuttaa sinuun mitenkään, ne eivät voi olla olemassa erillään sinusta. Todellisuudessa ei siis ole olemassa minkäänlaista erillisyyttä - mistä pääsemmekin viimeiseen anteeksiannon pääosatekijöistä: luota Pyhään Henkeen ja valitse Hänen voimansa.
Pyhän Hengen rauha lankeaa osaksesi, jos teet työsi. Hän parantaa suuremman, tiedostamattoman osan mieltäsi, joka on sinulta kätkössä, ja antaa sinulle samalla rauhansa. Tämä rauha ei aina tule osaksesi välittömästi, vaikka toisinaan niin käykin. Joskus se yllättää sinut niin, ettei mielesi järkykkään jostakin tapahtumasta, joka aiemmin sai sinut pois tolaltasi. Kaikki tämä johdattaa sinut rauhan tilaan - mikä on Valtakunnan olotila.
Anteeksianto oikeastaan valmistelee sinua palaamaan takaisin Taivaan Valtakuntaan. Kuten Kurssissa sanotaan:
...Totuuden hyväksymisen kyky tässä maailmassa on Valtakunnassa tapahtuvan luomistyön havaintovastine. Jumala tekee oman osuutensa, jos sinä teet omasi, ja hänen vastalahjansa sinun lahjallesi on se, että hän korvaa havaintomaailman tiedolla. [T-10-II-3:3]
Välihuomautus: Tässä kirjoittamisen välillä lueskelin hesaria jossa oli mielenkiintoinen juttu, jossa Kati Outinen kertoi Aki Kaurismäen Mies vailla menneisyyttä-elokuvan kuvauksista. Jutusta pomppasi Kurssin metafysiikkaan liittyvä Outisen lause: "Yksi mun kollega sanoi kerran, että kun maailma on kaoottinen, niin näytellessään voi löytää rauhan. Roolihenkilönä kun tietää, miten tarina tulee päättymään." Hieno ajatus jota voi hienosti soveltaa Kurssin opetukseen ja anteeksiantoon. Mehän olemme kaikki vain egon kirjoittaman näytelmän roolihenkilöitä kaiken aikaa, kuvajaisia, jotka katsomme samaa unta eri näkökulmista. Tämähän on se anteeksiannon ensimmäinen osatekijä joka meidän täytyisi muistaa silloin kun olemme hankalassa tilanteessa elämässämme; "Tämä on aivan ratkaiseva askel, kun ollaan tekemisessä harhojen kanssa". Tästäkin syystä Kurssi on hyvin käytännöllinen, koska sen tekeminen ei ole mitenkään sidoksissa siihen mitä me näytämme olevan muodon tasolla, mitä ammattia edustamme tai emme edusta, olemmeko sairaita vai terveitä, koska kaikki muodot on aina samaa. Kurssia voi soveltaa käytäntöön niin näyttelijä joka on ateisti tai teurastaja joka on harras uskovainen: muodot ei merkitse mitään, se mikä merkitsee, on totuus ja totuus on kaiken muodon ulottumattomissa muuttumattomana ja ikuisena. Ainoa asia mikä todella merkitsee muodon tasolla on anteeksianto, kuten Kurssi sanoo: "anteeksiantokin on harhaa, mutta se eroaa muista harhoista sen päämäärän vuoksi, koska se on ainoa harha joka suuntautuu harhoista poispäin toisin kuin muut harhat" (muistion tekijän muistista). Shakepeare vertasi maailmaa ja elämää idiootin kirjoittamaksi näytelmäksi. Mitäpä muuta egon käsikirjoitus on kuin mielenvikaisen hullun kirjoittama kaaoksen uni, josta näkemämme maailma on vain jäävuoren huippu, suuremman alitajuisen syyllisyyden jäädessä meiltä näkymättömiin, mutta jonka pyhä Henki tekee tekemättömäksi meidän anteeksiannon avulla. Mutta Pyhä Henki - Totuus - ei voi tunkeutua meidän mieliimme ilman meidän lupaa, koska totuudessa ei ole hyökkäystä koska jos siinä olisi, se olisi jotain muuta kuin totuutta, ja mitä muuta hyökkäys on kuin tunkeutumista ja tuomitsemista, mitä Pyhässä Hengessä ei ole. Meidän täytyy haluta antaa mielemme Pyhän Hengen käyttöön, ja meidän täytyy tehdä se valinta täällä, tällä tasolla, silloin annamme valtuuden Sille, joka on meidän todellinen korkeampi Itse, tulla parantamaan mieltämme alitajuisesta syyllisyydestä, antamaan meille gnosis, tieto havaintojen sijasta, mistä Pursah puhuu seuraavaksi.*
Pursah: Jokaisella on oikeus tähän tietoon, joka ei ole perinteistä tietoa vaan kokemus Taivaasta - alkuperäisen gnosiksen kaltainen. Kurssi ei kuitenkaan ole uusgnostilainen; se on ainutkertainen. Gnostikot ymmärsivät kyllä joitakin asioita oikein, eritoten toisen vuosisadan koulukunnassa Roomassa. Mainitsimmekin jo aiemmin Totuuden evankeliumin. Sen kirjoitti eräs Valentinoksen oppilas.
Gary: Onko se vähän kuin gnostilaiseeuden lunttilappu?
Pursah: Ikään kuin, vaikka jotkin käsitteet hämmentäisivätkin sinua. Se oli suosittu evankeliumi vähän aikaa. Ei asioiden kansantajuistamisessa ole mitään vikaa, Gary - kunhan vain tekee hyvää työtä, lisää käsiteltävän asian ymmärtämistä, tuo asiaan oman lisänsä ja muistaa kertoa, mistä mitäkin on lainannut. Mitä tulee gnostikkoihin ja suurimpaan osaan muita henkisiä etsijöitä ennen sinun aikaasi, heillä ei ollut käsillää paljoakaan siitä anteeksiantamista koskevasta tiedosta, johon sinä nyt olet etuoikeutettu. Heidän mieltään ei siten oikeastaan voitu valmistella gnosikseen. Koska sinulla taas on tämä tieto ulottuvillasi, sinun tulee luottaa siihen, että Pyhä Henki tekee työnsä valmistellakseen sinut Taivasta varten, ja lakata murehtimasta siitä, miltä asiat pinnallisesti näyttävät.
Saattaa vaikuttaa siltä, etteivät ihmiset ota anteeksiantoasi vastaan. (esimerkiksi tilanne jossa annat mielessäsi anteeksi oikein jollekin joka arvostelee sinua, mutta tilanne ei muutukaan vaan saattaa jatkua samanlaisena vaikka kuinka pitkään, vaikka oletkin sen mielessäsi, jopa moneen kertaan antanut anteeksi - siis sen ettei mitään ole tapahtunut, eikä arvostelulla ole enää sinuun itään vaikutusta.*)
Sillä ei ole väliä. Pyhä Henki pitää yllä anteeksiantoasi heidän mielissään siihen saakka, kunnes he ovat valmiita ottamaan sen vastaan. Silläkään ei ole väliä, onko joku yhä "elävä" kehossaan vai ei. Pyhä Henki luo sillan sen kuilun yli, joka näyttää repeytyneen mielesi eri osien välille ja tekee sinusta jälleen eheän. Kuten Kurssissa sanotaan sinusta ja anteeksiannettavastasi:
Pyhä Henki on teidän molempien mielessä, ja Hän on Yksi, koska ei ole olemassa kuilua, joka erottaisi Hänen Ykseytensä Itsestään. Kehojenne välillä olevalla kuilulla ei ole merkitystä, sillä se, mikä on yhdistynyt Hänessä, on aina yhtä. [T-28-IV-7]
Gary: Hauskaa. Sikäli kuin olen tehnyt muistiinpanoni oikein, anteeksiantamisen pääosatekijät ovat: minun tulee muistaa uneksivani, antaa anteeksi sekä projisoimilleni kuville että sille, että uneksin se, ja luottaa Pyhään Henkeen ja valita Hänen voimansa. Uneni siitä, että Jumalasta erkaantuminen olisi totta, on ongelman alkusyy, ja Pyhän Hengen anteeksianto on ratkaisu.
Pursah: Oikein hyvä. Tuo on hyvä hahmotelma ja sopii hyvin Kurssin anteeksiantamisen kaavan rinnalle, joka kuuluu:
a) syy on tunnistettava,
b) siitä on luovuttava, ja
c) sen tilalle on annettava tulla jotakin muuta. [OT-23-5:2]
Näin voi muistaa Jumalan. Kurssissa (samassa kohtaa*) sanotaan myös, että kaavan kahdessä ensimmäisessä vaiheessa vaaditaan sinun panostasi, mutta viimeisessä ei. Pyhän Hengen osa ei toisin sanoen ole siis sinun vastuullasi. Siksi sanon, että sinun on luotettava Häneen.
Sinun on hyvä ajatella valitsevasi Hänen voimansa, koska pohjimmiltasi olet täsmälleen samanlainen kuin Hän ja Kristus. Pyhässä kolminaisuudessa ei todellisuudessa ole mitään erillisyyttä. Se on vain teologinen malli, jonka avulla ihmisten oletetaan ymmärtävän paremmin joitakin kristinuskon ajatuksia. Todellisen anteeksiantamisen myötä alat ymmärtää olevasi samanlainen kuin J ja pyhä Henki - yhtä Jumalan ja Kristuksen kanssa. Taivaassa ei tunneta eroja, sillä niitä ei ole. Sen sijaan siellä on ikuinen autuus, joka päihittää keiken sen, mitä voit täällä kokea, koska se on kaikkia autuuksia suurempi. Sitä ei voi sanoin kuvata, mutta se on jaettua Ykseyttä ja iloa, jonka voit välähdyksenomaisesti kokea jopa tässäkin elämässäsi. (...)
Autamme sinua seuraavien vuosien aikana soveltamaan anteeksiantoa yhä peremmin erilaisiin elämäntilanteisiin. Mutta sinä teet itse suurimman osan työstä. Vielä koittaa päivä, jolloin heräät unesta.
Gary: Milloin? Milloin?
Pursah: Sanotaan vain, että pahuksen paljon nopeammin kuin jos et olisi ollut valmis ottamaan vastaan Kurssin opetuksia. Kurssin ajattelutavasta tulee sinulle vähitellen toinen luonto ja opit soveltamaan sitä yhä vähemmin ponnistuksin. Toisinaan sinun ei edes tarvitse ajatella sitä - se on vain tapa olla. Toisinaan sinun on taas pohdittava Kurssin ajatuksia, mikä puolestaan vahvistaa anteeksiantavaa asennettasi. Sinun on harjoiteltava valtavasti näennäisesti pitkän ajan, jossa pääset siihen vaiheeseen, jossa Pyhän Hengen ajattelutavasta tulee sinun tapasi olla olemassa ja lopulta se mikä olet. Mutta näin tulee käymään, ja opit tuntemaan Kurssin niin käytännöllisestikin kuin älyllisestikin. Se on mahtava kokemus.
Gary: Sehän on var
... Jatkuu...